Grens 10.000 elektrische voertuigen doorbroken

Eind juni 2013 staan er voor het eerst meer dan tienduizend elektrische voertuigen geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW, namelijk 10.049 om precies te zijn.

Dit betreft hier wel alle categorieën voertuigen op de weg, uitgezonderd brom- en snorfietsen. Van de voertuigen bestaat 93 procent uit personen- en bestelauto’s. En hiervan bestaat weer zeventig procent uit plug-in hybrides. Het is de ambitie van de Nederlandse overheid om in 2015 vijftien- tot twintigduizend elektrische auto’s in Nederland op de weg te hebben en het ziet ernaar uit dat dit gehaald gaat worden.

Anderzijds meldt LeasePlan dat de bestellingen van plug-ins (stekkerhybrides) omlaag gaan. De keuze van leaserijders bij het afsluiten van leasecontracten wordt sterk gedreven door de geplande aanscherping van de bijtellingscategorieën per 1 januari 2014, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de leasemaatschappij. Het aandeel van stekkerhybrides laat door de aangescherpte bijtellingsregels (de nulprocentbijtelling zal verdwijnen) een duidelijke daling zien. Die laat zich deels verklaren door de beperkte beschikbaarheid van de populaire plug-in Mitsubishi Outlander. De afgelopen maanden stond deze auto steevast bovenaan de wensenlijst van leaserijders maar nu niet meer. Zakelijke automobilisten kiezen hoofdzakelijk nog modellen die zij dit jaar al kunnen rijden of waarmee zij ook in 2014 gegarandeerd profiteren van een laag bijtellingspercentage. Ondernemers lijken overigens minder beïnvloed te worden door de aanscherpingen in het fiscale beleid. Binnen het mkb wordt de Outlander nog steeds besteld, ondanks de zeven of misschien acht procent bijtelling die per 1 januari 2014 misschien geldt. LeasePlan verwacht dat de invloed van de aangescherpte bijtellingsregels in de tweede helft van dit jaar blijft aanhouden. "Begin 2012 zagen wij in aanloop naar de wijzigingen in het fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto’s met een gunstige bijtelling. Dat zal dit najaar niet anders worden", denkt Patrick Vierveijzer, directeur commercie van LeasePlan. "Gedreven door het economische klimaat kiest een grote groep zakelijke rijders voor de portemonnee. En dus bij voorkeur voor zo laag mogelijke maandlasten."

De afgelopen maanden zijn de Volkswagen Golf en de Volvo V40 sterk in opkomst. Ook de Ford Focus blijft, net als de Renault Mégane Estate, onverminderd populair in de 14%-categorie. De modellen van Volvo, Ford en Renault zijn vooral geliefd vanwege hun stationcar-uitvoering. Binnen het mkb is er een sterke voorkeur voor premiummerken als Volvo, BMW en Audi. Door de daling van het percentage plug-ins laat de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer met benzineauto’s een lichte stijging zien. Dankzij het hoge aantal 14%-uitvoeringen dat op diesel rijdt, daalde in deze categorie de gemiddelde CO2-uitstoot verder tot 98 gram per gereden kilometer. (bron: ALW / Leaseplan)

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een plug in hybride is GEEN elektrische auto. U schrijft nu net zo dom als ‘onze’politici praten

Geplaatst door: v.arken op
Grens 10.000 elektrische voertuigen doorbroken - Automobielmanagement.nl

Grens 10.000 elektrische voertuigen doorbroken

Eind juni 2013 staan er voor het eerst meer dan tienduizend elektrische voertuigen geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW, namelijk 10.049 om precies te zijn.

Dit betreft hier wel alle categorieën voertuigen op de weg, uitgezonderd brom- en snorfietsen. Van de voertuigen bestaat 93 procent uit personen- en bestelauto’s. En hiervan bestaat weer zeventig procent uit plug-in hybrides. Het is de ambitie van de Nederlandse overheid om in 2015 vijftien- tot twintigduizend elektrische auto’s in Nederland op de weg te hebben en het ziet ernaar uit dat dit gehaald gaat worden.

Anderzijds meldt LeasePlan dat de bestellingen van plug-ins (stekkerhybrides) omlaag gaan. De keuze van leaserijders bij het afsluiten van leasecontracten wordt sterk gedreven door de geplande aanscherping van de bijtellingscategorieën per 1 januari 2014, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de leasemaatschappij. Het aandeel van stekkerhybrides laat door de aangescherpte bijtellingsregels (de nulprocentbijtelling zal verdwijnen) een duidelijke daling zien. Die laat zich deels verklaren door de beperkte beschikbaarheid van de populaire plug-in Mitsubishi Outlander. De afgelopen maanden stond deze auto steevast bovenaan de wensenlijst van leaserijders maar nu niet meer. Zakelijke automobilisten kiezen hoofdzakelijk nog modellen die zij dit jaar al kunnen rijden of waarmee zij ook in 2014 gegarandeerd profiteren van een laag bijtellingspercentage. Ondernemers lijken overigens minder beïnvloed te worden door de aanscherpingen in het fiscale beleid. Binnen het mkb wordt de Outlander nog steeds besteld, ondanks de zeven of misschien acht procent bijtelling die per 1 januari 2014 misschien geldt. LeasePlan verwacht dat de invloed van de aangescherpte bijtellingsregels in de tweede helft van dit jaar blijft aanhouden. "Begin 2012 zagen wij in aanloop naar de wijzigingen in het fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto’s met een gunstige bijtelling. Dat zal dit najaar niet anders worden", denkt Patrick Vierveijzer, directeur commercie van LeasePlan. "Gedreven door het economische klimaat kiest een grote groep zakelijke rijders voor de portemonnee. En dus bij voorkeur voor zo laag mogelijke maandlasten."

De afgelopen maanden zijn de Volkswagen Golf en de Volvo V40 sterk in opkomst. Ook de Ford Focus blijft, net als de Renault Mégane Estate, onverminderd populair in de 14%-categorie. De modellen van Volvo, Ford en Renault zijn vooral geliefd vanwege hun stationcar-uitvoering. Binnen het mkb is er een sterke voorkeur voor premiummerken als Volvo, BMW en Audi. Door de daling van het percentage plug-ins laat de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer met benzineauto’s een lichte stijging zien. Dankzij het hoge aantal 14%-uitvoeringen dat op diesel rijdt, daalde in deze categorie de gemiddelde CO2-uitstoot verder tot 98 gram per gereden kilometer. (bron: ALW / Leaseplan)

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een plug in hybride is GEEN elektrische auto. U schrijft nu net zo dom als ‘onze’politici praten

Geplaatst door: v.arken op