Ter vergelijking: Opel verkocht in 2012 bijna 2,7 duizend Ampera’s. In de eerste helft van 2013 blijft de teller steken op 652. In dat licht is de ambitie van Volvo niet gering. Helemaal omdat de bijtelling ergens rond de vierhonderd euro per maand (bruto) uitkomt tegen nul procent voor de Opel nu.

Volvo wil de koper verleiden volgend jaar te kopen en maakt meteen bekend dat de prijs van de V60 phev in 2014 gelijk blijft. De Volvo-rijder betaalt dan 60 maanden x 400 euro  = 24 duizend euro aan bijtelling. Chevrolet zet juist alles op alles om de koper zo snel als mogelijk over de streep te trekken, dit jaar nog. Maar liefst 13.700 euro voordeel zorgt ervoor dat de prijs van de halfelektrische Volt onder de dertig mille komt te liggen (dealeractie).
Misschien is Chevrolet bang voor de BMW i3? In november start de levering, de versie met range extender kost net geen veertigduizend euro. Of ziet het Amerikaanse merk zijn kans schoon de afhakende kopers van de Mitsubishi Outlander phev aan te trekken? Een deel van de Mitsubishi’s wordt pas in 2014 geleverd, waardoor de ev-rijder bijtelling moet rekenen. Ondertussen ergens anders… levert Renault-Nissan de honderdduizendste ev af en verliezen de Nederlandse pomphouders hun kort geding tegen de staat wat betekent dat andere partijen snelladers langs de snelweg mogen neerzetten en exploiteren. (bron: ZERauto)

 

Volvo

Volt korting

BMW i3

100.000 EV’s Renault-Nissan

Pomphouders