Dat komt vooral door de particulier die door de crisis langer doorrijdt met oudere auto’s. Dit in tegenstelling tot de zakelijke rijder; de uitstoot van nieuwe (zaken)auto’s is fors gedaald. Dit toenemende splitsing tussen de particuliere en zakelijke markt kan negatief uitpakken voor de occasionmarkt, waarschuwen de onderzoekers.

Die zakelijke markt heeft Nederland in korte tijd tot één van de best presterende landen gemaakt wat betreft de verlaging van de gemiddelde uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s. Dankzij het systeem van lage bijtellingen op zuinige (zakelijk gereden) auto’s is de gemiddelde uitstoot van 166,7 gram/km in 2006 gedaald tot 118,5 g/km in 2012. Nederland behoort daarmee tot de top 3 van als het gaat om de laagste gemiddelde CO2 uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s.

9 jaar of ouder

Maar ondanks deze positieve ontwikkeling is de gemiddelde uitstoot van het totale personenautopark (alle personenauto’s in Nederland) in de loop der jaren nauwelijks veranderd. In 1990 en 2000 lag de gemiddelde CO2 uitstoot van alle personenauto’s in Nederland op 190 g/km. In 2011 was dit slechts licht gedaald tot 184 g/km.

Een belangrijke oorzaak is dat economische onzekerheid en stijgende kosten van autobezit- en gebruik ertoe leiden dat particulieren langer doorrijden in relatief oudere auto’s. In 2000 lag het aandeel auto’s van 9 jaar of ouder in het totale Nederlandse personenautopark op 36,1%. In 2013 was dit aandeel gestegen tot 47,2%. Bovendien steeg het aantal gereden kilometers met auto’s van 9 jaar of ouder.

Vrijstelling van MRB

De onderzoekers vrezen dat bovengenoemde trend zich gaat doorzetten. Vooral door het aanstaande einde van de vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting) voor zeer zuinige auto’s – juist een belangrijke stimulans voor particulieren een zuinige auto aan te schaffen. De zakelijke markt houdt daarentegen nog de fiscale stimulans. "Een verdere vergrijzing van het Nederlandse personenautopark dreigt en er kan onvoldoende worden geprofiteerd van zuinige technologie in nieuwe auto’s", aldus de onderzoekers.

Bovendien verstoort de toenemende splitsing tussen de particulier en de zakelijke rijder de (occasion)markt, zegt ING. Waar de nieuw markt in extreme mate (fiscaal) wordt gestuurd op uitstoot is dit in de occasionmarkt niet het geval. Dit kan ertoe leiden dat auto’s die nu en in de afgelopen jaren populair waren in de zakelijke nieuw markt door een lage bijtelling wellicht na 4 jaar veel minder interessant zijn voor occasion kopers.

Renault Mégane

Voorbeelden zijn compacte middenklasse diesels uit het C-segment zoals de Renault Mégane, Ford Focus en VW Golf die in grote getale aftrek vinden onder zakelijke berijders. Hoewel interessant vanwege hun zuinigheid zal de MRB rekening voor menig particulier deze auto’s vanaf 2014 minder interessant maken. Hierdoor ontstaan verstoringen in de overgang van nieuw markt naar occasionmarkt. Gevolg is dat leasemaatschappijen en handelaren steeds vaker kijken naar exportmogelijkheden voor occasions. Dit gebeurt bijvoorbeeld met hybride voertuigen zoals de Toyota Prius en Honda Civic hybrid.

Deze hybride pioniers braken de markt in Nederland open voor hybride voertuigen, vooral ook dankzij de in Nederland gegunde fiscale voordelen. De instroom van deze auto’s is de afgelopen jaren teruggelopen door concurrentie van andere fiscaal vriendelijke modellen. De Civic hybride heeft het veld zelfs moeten ruimen.