Dat is afgesproken in het Energieakkoord, een reeks afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Behalve verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) namen nog circa veertig andere partijen deel, zoals de overheid en de vakbeweging. De afspraken moeten een impuls geven aan duurzame groei van het goederenvervoer. Ook betaalbare en schone energievoorziening, werkgelegenheid en kansen voor Nederland in de schone technologiemarkten vormen mikpunten.

Voor EVO en TLN geldt bij het uitwerken van alle maatregelen dat ze haalbaar en betaalbaar moeten zijn. TLN zegt hierover: "Er circuleren momenteel veel meetmethodieken om de CO2-uitstoot in de logistieke keten te bepalen. In het akkoord is afgesproken dat EVO, TLN, Connekt en Green Freight Europe (GFE) een gezamenlijk gedragen meetmethodiek ontwikkelen. Het akkoord bevestigt hiermee het initiatief dat de organisaties eerder al namen."

Eén methodiek zorgt ervoor dat alle betrokken partijen hun CO2-uitstoot op dezelfde manier meten, wat de effectiviteit bevordert. Voor het zware transport over de weg en het water zijn binnen afzienbare tijd geen alternatieve brandstoffen in zicht. Daarom is het van belang geen enkele brandstof of technologie uit te sluiten. Onderzoek moet uitwijzen welke brandstoffen wanneer beschikbaar komen.