BMW bouwt i3, ev-rijders tellen bij en hybride accu Tesla

Het is zover: de lopende band van de BMW i3-fabriek in Leipzig draait. De serieproductie van elektrische auto’s door het Duitse premiummerk is definitief begonnen. Alleen al in de fabriek investeerde BMW vierhonderd miljoen euro. Over enkele weken komen de eerste exemplaren naar Nederland.

BMW levert de i3 ook met range extender, die is volgend jaar leverbaar. En dat betekent dat de rijder moet rekenen met zeven procent fiscale bijtelling voor privégebruik want dat zijn de nieuwe plannen van het kabinet. Wie in 2014 een volledig elektrische auto gaat rijden, moet vier procent bijtellen. En wie een elektrische auto met hulpmotor kiest betaalt zeven procent (indien de CO2-emissie onder de 50 gram/km ligt). In het geval van de BMW i3 met range extender komt dat neer op bruto iets meer dan elfduizend euro in vier  jaar tijd. Voor de versie met alleen een accu gaat het om een bedrag van net geen 5,7 duizend euro. Is een range extender de berijder bijna twaalfhonderd euro bruto per jaar (honderd euro per maand) euro extra waard?
Wat is een week ev-nieuws zonder Tesla? Het merk heeft patent aangevraagd op een hybride accu, zeg maar een accu die de accu ondersteunt en daarmee veertig procent extra bereik oplevert. Het gaat om een metaal-lucht accu die zuurstof uit de omgeving benut om elektriciteit te leveren. En Tesla verwacht bovendien over drie jaar zelfrijdende voertuigen te leveren. Het is niet verrassend dat de beurswaarde van Tesla Motors meteen een nieuw record van bijna 22 miljard dollar bereikte. Het aandeel staat op net geen 178 dollar, drie keer meer dan een half jaar geleden. Deutsche bank denkt dat 200 dollar er nog wel in zit, aldus ZERauto, de ZE-partner van AM.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW bouwt i3, ev-rijders tellen bij en hybride accu Tesla - Automobielmanagement.nl

BMW bouwt i3, ev-rijders tellen bij en hybride accu Tesla

Het is zover: de lopende band van de BMW i3-fabriek in Leipzig draait. De serieproductie van elektrische auto’s door het Duitse premiummerk is definitief begonnen. Alleen al in de fabriek investeerde BMW vierhonderd miljoen euro. Over enkele weken komen de eerste exemplaren naar Nederland.

BMW levert de i3 ook met range extender, die is volgend jaar leverbaar. En dat betekent dat de rijder moet rekenen met zeven procent fiscale bijtelling voor privégebruik want dat zijn de nieuwe plannen van het kabinet. Wie in 2014 een volledig elektrische auto gaat rijden, moet vier procent bijtellen. En wie een elektrische auto met hulpmotor kiest betaalt zeven procent (indien de CO2-emissie onder de 50 gram/km ligt). In het geval van de BMW i3 met range extender komt dat neer op bruto iets meer dan elfduizend euro in vier  jaar tijd. Voor de versie met alleen een accu gaat het om een bedrag van net geen 5,7 duizend euro. Is een range extender de berijder bijna twaalfhonderd euro bruto per jaar (honderd euro per maand) euro extra waard?
Wat is een week ev-nieuws zonder Tesla? Het merk heeft patent aangevraagd op een hybride accu, zeg maar een accu die de accu ondersteunt en daarmee veertig procent extra bereik oplevert. Het gaat om een metaal-lucht accu die zuurstof uit de omgeving benut om elektriciteit te leveren. En Tesla verwacht bovendien over drie jaar zelfrijdende voertuigen te leveren. Het is niet verrassend dat de beurswaarde van Tesla Motors meteen een nieuw record van bijna 22 miljard dollar bereikte. Het aandeel staat op net geen 178 dollar, drie keer meer dan een half jaar geleden. Deutsche bank denkt dat 200 dollar er nog wel in zit, aldus ZERauto, de ZE-partner van AM.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding