Volgens Proov, dat de laadtechniek levert, zijn de kosten van deze oplossing vergelijkbaar met de huidige dieselbus terwijl de uitstoot in de binnenstad geheel wegvalt. Een gewone bus produceert ongeveer evenveel uitstoot als 50 dieselauto’s. Ook rijden de elektrische Qbuzzen geruisloos.
Het inductief laden (via elektromagnetische velden, dus zonder stekker en kabel) betekent dat de bestuurder geen handelingen hoeft te verrichten. Bij elke halte kan de bus ‘bijtanken’. Unplugged e-mobility heet dat in Proov-taal. Voordeel: door vaker te laden is er een minder groot en duur accupakket nodig en gaat de accu langer mee.
In Utrecht rijden straks 3 van de 300 Qbuzzen nu elektrisch. Proov zorgt 10 jaar lang voor een werkend laadysteem. De techniek van inductieladen is door het Duitse Conductix Wampfler ontwikkeld.
Proov wil in 2020 in alle steden elektrische bussen laten rijden.
Bron: ZerAuto
Die rekensom over de uitstoot van een ‘gewone’ bus t.o.v. 50 dieselpersonenauto’s wil ik wel zien.
Uit het (concept) vervoersplan van Qbuzz heb ik kunnen opmaken dat de betreffende (midi) EV bussen (10 meter lang) lijn 2 gaan rijden in centrum van Utrecht.
Lijn 2 wordt nu ook met een midi dieselbus (Van Hool) gereden. Ik denk dat die uitstoot als basis is genomen. Een 12 of 18 meter bus zal nog wel iets meer uitstoten.
Overigens, 8 december moet de dienstregeling in gaan.. Ik zie nog weinig ‘inductie’ werkzaamheden op Utrecht CS 😉