Het onderzoek is gehouden door de Britse overheid. Samen reden de driehonderdvijftig chauffeurs meer dan twee miljoen kilometer en laadden ze hun auto’s vijfitgduizend keer op. Uit de studie blijkt dat de geënquêteerden aanvankelijk terughoudend waren over de elektrische auto, maar dat het beeld langzaam positiever werd naarmate men zich ging aanpassen. Zo was er geen angst meer om met een lege elektrische auto langs de weg stil te komen staan aangezien de dagelijkse route gemiddeld 28 kilometer bedroeg. Dat viel ruim binnen de actieradius van 120 kilometer die de meeste elektrische modellen nu ongeveer hebben. Aan het einde van het onderzoek was tachtig procent van de testrijders bereid over te stappen op een elektrische auto. De helft van deze groep was ook werkelijk van plan de overstap ten uitvoer te brengen. (bron: Duurzaam Bedrijfsleven / ALW)

De Britse subsidie voor elektrische plug-in auto’s bedraagt momenteel 25 procent van de aanschafprijs tot een maximum van vijfduizend pond (momenteel bijna zesduizend euro). Voor bestelwagens is het twintig procent van de aanschafprijs, maximaal achtduizend pond ofwel 9,6 duizend euro. De subsidie geldt voor volelektrische en voor hybride auto’s.

In aanmerking komende personenauto’s zijn: BMW i3, Chevrolet Volt, Citroen CZero, Ford Focus Electric, Mia Electric Mia, Mitsubishi iMiEV, Nissan Leaf, Peugeot iON, Renault Fluence, Renault Zoe, Smart Fortwo electric drive, Toyota Prius Plug-in, Vauxhall Ampera, Volvo V60.

De Britse regering heeft begin deze maand aangekondigd dat de regeling zal worden afgebouwd. Een belangrijke reden is dat vooral rijkere gezinnen er gebruik van maken om goedkoop een tweede auto te kunnen aanschaffen.