Solar Team Twente heeft er bewust voor gekozen rustig van start te gaan. Dankzij het goede weermodel kon het team anticiperen op de lichte bewolking die later in de middag opkwam. Zo werd er niet onnodig energie verspild. Solar Team Twente heeft gisteren (6 oktober) behouden gereden om zoveel mogelijk energie te besparen. In de middag verwachtte het team minder zon. Raceleider Jelle Wagenvoort: "Het is dag 1, het heeft nog geen zin te gaan racen, we kijken nog niet naar onze concurrenten en houden vast aan onze eigen strategie." Om 08.35 uur begon coureur Lot Jeurink aan de race van Darwin naar Adelaide. Al snel wist The Red Engine teams in te halen die hoger gekwalificeerd stonden. Bij de eerste controlestop in Katherine kwam het team als eerste over de streep. Deze stop ligt op 321 kilometer van de start en Solar Team Twente kwam hier omstreeks half een aan. Na de stop was het aan Erik Krämer om verder te racen. Omstreeks twee uur in de middag werd Solar Team Twente ingehaald door het Delftse team, dat hard van start ging. De voorspellingen ’s ochtends bleken waar te zijn, ’s middags was er wat sluierbewolking. The Red Engine heeft ‘s middags behouden de race uitgereden en heeft op het eind van vandaag controlestop twee bereikt. Deze stop ligt op 633 kilometer van de start. De achterstand op het team uit Delft bedroeg 26 minuten. The Red Engine reedt met een gemiddelde snelheid van 82 km/u. De Twentse zonneauto is de dag goed doorgekomen. Er zijn geen problemen geweest en ook de coureurs voelen zich goed. De temperatuur binnen de auto was maximaal 42 graden Celsius, nauwelijks warmer dan de buitentemperatuur van 41 graden.

Solar Team Twente is een team van studenten aan de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool. De World Solar Challenge vindt plaats tussen 6 en 13 oktober.