‘Ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit’

Ook de moderne Euro-5 diesels is slecht voor de luchtkwaliteit omdat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de praktijk nog altijd erg hoog blijkt te zijn. Dat concludeert CE Delft uit een onderzoek naar luchtvervuilende en klimaatemissies van personenauto’s in opdracht van Toyota.

Vandaag heeft CE Delft de resultaten bekendgemaakt op de beurs Ecomobiel waarvan Toyota Nederland de hoofdsponsor is. CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in milieuvraagstukken. In de desk research-studie, die is gebaseerd op meetresultaten van TNO uit 2012, maakt men een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort. Men onderzocht hoe groot de verschillen zijn tussen de uitstoot van personenauto’s volgens de typegoedkeuring enerzijds en in de praktijk anderzijds. Daarmee keek men niet alleen naar de klimaatemissies (CO2) maar ook naar de luchtvervuilende emissies NOx en fijnstof. Met name de NOx-uitstoot van moderne Euro-5 diesels blijkt nog altijd erg hoog. De normen voor diesels zijn sinds 1992 sterk aangescherpt maar in de praktijk is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Want de Euro-5 diesel stoot in de praktijk nog net zo veel NOx uit als 21 jaar geleden.

 NOx uitstoot diesels.jpg

Volgens CE Delft blijkt dat alleen bij diesels de NOx-norm ruim wordt overschreden. Zelfs voor de Euro-5 diesels is de gemiddelde NOx-uitstoot drie keer de normwaarde en in de stad en op de snelweg is die nauwelijks lager dan bij een Euro-1 auto. Ten opzichte van een Euro-5 benzineauto is de NOx-uitstoot van een Euro-5 diesel gemiddeld 22 keer hoger. CE Delft stelt dat de huidige fiscale regels de verkoop stimuleren van auto’s die minder CO2 uitstoten. Dat zou in het zakelijke segment het aandeel van diesels in de komende periode kunnen vergroten. "Je zult zien dat volgend jaar bijna alleen diesels aan de norm voor de 14%-bijtelling kunen voldoen dus zullen die veel gekocht worden. Dat is op zich goed nieuws voor de CO2-uitstoot maar het is dus een bedreiging voor de luchtkwaliteit vanwege de hoge NOx-uitstoot van diesels", aldus woordvoerder Guido Roozekrans van opdrachtgever Toyota. Hij wijst erop dat (plug-in) hybride benzine-auto’s het veel beter doen qua luchtvervuilende emissies.

CE Delft testte ook al enkele Euro-6 diesels  en stelt vast dat die een aanmerkelijk lagere NOx-emissies hebben dan de Euro-5 diesels, maar dat de uitstoot nog altijd veel hoger is dan de norm. Maar de onderzoekers willen hier geen conclusies aan verbinden omdat er te weinig auto’s zijn getest.

Met de fijnstof is het minder erg gesteld want de fijnstofuitstoot van nieuwe diesels zit in de praktijk bijna altijd onder de voorgeschreven norm.

De normen van NOx-uitstoot (gram/kWh)

Euro-1   geen norm

Euro-2   geen norm

Euro-3   0,50

Euro-4   0,25

Euro-5   0,18

Euro-6   0,08

Michael Rutgers is directeur van het Longfonds: "We kunnen twee weken zonder eten, drie dagen zonder drinken maar nog geen minuut zonder lucht. Schone, gezonde lucht is van levensbelang. Luchtvervuiling in Nederland is een hardnekkig probleem dat voor het belangrijkste deel wordt veroorzaakt door vervuilend verkeer. Daar ligt dus ook de oplossing. Op dit moment zien we dat stimulerende maatregelen die ten gunste van het klimaat worden genomen, ongunstig uitpakken voor de luchtkwaliteit, denk aan het stimuleren van diesels vanwege hun lage CO2-uitstoot. Maar diesels zijn dé grote veroorzaker van verkeergerelateerde luchtvervuiling. Het is tijd voor een integrale aanpak op klimaat én luchtkwaliteit, op milieu én op gezondheid. Toyota en het Longfonds slaan de handen ineen, maar wij kunnen het niet alleen. We hebben de hulp van de politiek en maatschappij hard nodig", aldus Rutgers op Ecomobiel.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

misschien ben ik te dom om alles te begrijpen, maar kan het ook niet aan de brandstof liggen dat we zoveel verschillen in vervuiling hebben.
tanken we nog wel diesel of zal het 80procent chemie zijn wat we tanken.
als het waar is wat geschreven wordt kan je geen houtkachel meer stoken komt vanaf de oertijd
pelletkachels zijn ook vervuilend
kolenkachels ook
en de mens vervuild deze levensvorm misschien niet het ergst door alles weg te smijten en te vernietegen.
zal duitsland en frankrijk en meer landen echt zo met zijn volk omgaan.
of zijn er soms toch belangen uit de shell hoek wat we niet weten.
want5 kom niet aan de portmonee van onze koninklijke shell.
zolang belangen aan elkaar vast zitten
wordt het moeilijk.
en hoe zit het met onze vliegtuigen.kijk ze maar na en je ziet een rookbaan.
en hoe dicht ligt kerozine naast diesel . als dat gezonder zou zijn waarom dan geen kerozine auto,s
je wordt dit wel zat dat geleuter van instancie,s en overheden die wat later blijkt ook de wijsheid niet in pacht hebben. natuurlijk ben ik voor schone lucht en dat kan ook met waterstof. maar wie houdt dat tegen dan
of zal de straat te nat worden van al dat verloren water.
jongens droom gewoon verder en smijt mais in de biogas omdat het zogoed is. al het wild gaat hierdoor kapot of worden in die immense machines vermalen maar wel een giga subsidie.
aub geen subsidie meer goede materialen en laat de wereld leven.
en als je wat verteld dan graag het hele verhaal en niet zon stukje als TNO doet
en controleer minimum 5 auto,s per soort van een krijg je geen beeld
en dan tot laatste hoever zijn we al verbeterd met de lucht en water kwaliteit geen melding gezien alleen gezeur

Geplaatst door: ad verschoor op
‘Ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit’ - Automobielmanagement.nl

‘Ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit’

Ook de moderne Euro-5 diesels is slecht voor de luchtkwaliteit omdat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de praktijk nog altijd erg hoog blijkt te zijn. Dat concludeert CE Delft uit een onderzoek naar luchtvervuilende en klimaatemissies van personenauto’s in opdracht van Toyota.

Vandaag heeft CE Delft de resultaten bekendgemaakt op de beurs Ecomobiel waarvan Toyota Nederland de hoofdsponsor is. CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in milieuvraagstukken. In de desk research-studie, die is gebaseerd op meetresultaten van TNO uit 2012, maakt men een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort. Men onderzocht hoe groot de verschillen zijn tussen de uitstoot van personenauto’s volgens de typegoedkeuring enerzijds en in de praktijk anderzijds. Daarmee keek men niet alleen naar de klimaatemissies (CO2) maar ook naar de luchtvervuilende emissies NOx en fijnstof. Met name de NOx-uitstoot van moderne Euro-5 diesels blijkt nog altijd erg hoog. De normen voor diesels zijn sinds 1992 sterk aangescherpt maar in de praktijk is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Want de Euro-5 diesel stoot in de praktijk nog net zo veel NOx uit als 21 jaar geleden.

 NOx uitstoot diesels.jpg

Volgens CE Delft blijkt dat alleen bij diesels de NOx-norm ruim wordt overschreden. Zelfs voor de Euro-5 diesels is de gemiddelde NOx-uitstoot drie keer de normwaarde en in de stad en op de snelweg is die nauwelijks lager dan bij een Euro-1 auto. Ten opzichte van een Euro-5 benzineauto is de NOx-uitstoot van een Euro-5 diesel gemiddeld 22 keer hoger. CE Delft stelt dat de huidige fiscale regels de verkoop stimuleren van auto’s die minder CO2 uitstoten. Dat zou in het zakelijke segment het aandeel van diesels in de komende periode kunnen vergroten. "Je zult zien dat volgend jaar bijna alleen diesels aan de norm voor de 14%-bijtelling kunen voldoen dus zullen die veel gekocht worden. Dat is op zich goed nieuws voor de CO2-uitstoot maar het is dus een bedreiging voor de luchtkwaliteit vanwege de hoge NOx-uitstoot van diesels", aldus woordvoerder Guido Roozekrans van opdrachtgever Toyota. Hij wijst erop dat (plug-in) hybride benzine-auto’s het veel beter doen qua luchtvervuilende emissies.

CE Delft testte ook al enkele Euro-6 diesels  en stelt vast dat die een aanmerkelijk lagere NOx-emissies hebben dan de Euro-5 diesels, maar dat de uitstoot nog altijd veel hoger is dan de norm. Maar de onderzoekers willen hier geen conclusies aan verbinden omdat er te weinig auto’s zijn getest.

Met de fijnstof is het minder erg gesteld want de fijnstofuitstoot van nieuwe diesels zit in de praktijk bijna altijd onder de voorgeschreven norm.

De normen van NOx-uitstoot (gram/kWh)

Euro-1   geen norm

Euro-2   geen norm

Euro-3   0,50

Euro-4   0,25

Euro-5   0,18

Euro-6   0,08

Michael Rutgers is directeur van het Longfonds: "We kunnen twee weken zonder eten, drie dagen zonder drinken maar nog geen minuut zonder lucht. Schone, gezonde lucht is van levensbelang. Luchtvervuiling in Nederland is een hardnekkig probleem dat voor het belangrijkste deel wordt veroorzaakt door vervuilend verkeer. Daar ligt dus ook de oplossing. Op dit moment zien we dat stimulerende maatregelen die ten gunste van het klimaat worden genomen, ongunstig uitpakken voor de luchtkwaliteit, denk aan het stimuleren van diesels vanwege hun lage CO2-uitstoot. Maar diesels zijn dé grote veroorzaker van verkeergerelateerde luchtvervuiling. Het is tijd voor een integrale aanpak op klimaat én luchtkwaliteit, op milieu én op gezondheid. Toyota en het Longfonds slaan de handen ineen, maar wij kunnen het niet alleen. We hebben de hulp van de politiek en maatschappij hard nodig", aldus Rutgers op Ecomobiel.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

misschien ben ik te dom om alles te begrijpen, maar kan het ook niet aan de brandstof liggen dat we zoveel verschillen in vervuiling hebben.
tanken we nog wel diesel of zal het 80procent chemie zijn wat we tanken.
als het waar is wat geschreven wordt kan je geen houtkachel meer stoken komt vanaf de oertijd
pelletkachels zijn ook vervuilend
kolenkachels ook
en de mens vervuild deze levensvorm misschien niet het ergst door alles weg te smijten en te vernietegen.
zal duitsland en frankrijk en meer landen echt zo met zijn volk omgaan.
of zijn er soms toch belangen uit de shell hoek wat we niet weten.
want5 kom niet aan de portmonee van onze koninklijke shell.
zolang belangen aan elkaar vast zitten
wordt het moeilijk.
en hoe zit het met onze vliegtuigen.kijk ze maar na en je ziet een rookbaan.
en hoe dicht ligt kerozine naast diesel . als dat gezonder zou zijn waarom dan geen kerozine auto,s
je wordt dit wel zat dat geleuter van instancie,s en overheden die wat later blijkt ook de wijsheid niet in pacht hebben. natuurlijk ben ik voor schone lucht en dat kan ook met waterstof. maar wie houdt dat tegen dan
of zal de straat te nat worden van al dat verloren water.
jongens droom gewoon verder en smijt mais in de biogas omdat het zogoed is. al het wild gaat hierdoor kapot of worden in die immense machines vermalen maar wel een giga subsidie.
aub geen subsidie meer goede materialen en laat de wereld leven.
en als je wat verteld dan graag het hele verhaal en niet zon stukje als TNO doet
en controleer minimum 5 auto,s per soort van een krijg je geen beeld
en dan tot laatste hoever zijn we al verbeterd met de lucht en water kwaliteit geen melding gezien alleen gezeur

Geplaatst door: ad verschoor op