Vandaag heeft CE Delft de resultaten bekendgemaakt op de beurs Ecomobiel waarvan Toyota Nederland de hoofdsponsor is. CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in milieuvraagstukken. In de desk research-studie, die is gebaseerd op meetresultaten van TNO uit 2012, maakt men een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort. Men onderzocht hoe groot de verschillen zijn tussen de uitstoot van personenauto’s volgens de typegoedkeuring enerzijds en in de praktijk anderzijds. Daarmee keek men niet alleen naar de klimaatemissies (CO2) maar ook naar de luchtvervuilende emissies NOx en fijnstof. Met name de NOx-uitstoot van moderne Euro-5 diesels blijkt nog altijd erg hoog. De normen voor diesels zijn sinds 1992 sterk aangescherpt maar in de praktijk is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Want de Euro-5 diesel stoot in de praktijk nog net zo veel NOx uit als 21 jaar geleden.

 NOx uitstoot diesels.jpg

Volgens CE Delft blijkt dat alleen bij diesels de NOx-norm ruim wordt overschreden. Zelfs voor de Euro-5 diesels is de gemiddelde NOx-uitstoot drie keer de normwaarde en in de stad en op de snelweg is die nauwelijks lager dan bij een Euro-1 auto. Ten opzichte van een Euro-5 benzineauto is de NOx-uitstoot van een Euro-5 diesel gemiddeld 22 keer hoger. CE Delft stelt dat de huidige fiscale regels de verkoop stimuleren van auto’s die minder CO2 uitstoten. Dat zou in het zakelijke segment het aandeel van diesels in de komende periode kunnen vergroten. "Je zult zien dat volgend jaar bijna alleen diesels aan de norm voor de 14%-bijtelling kunen voldoen dus zullen die veel gekocht worden. Dat is op zich goed nieuws voor de CO2-uitstoot maar het is dus een bedreiging voor de luchtkwaliteit vanwege de hoge NOx-uitstoot van diesels", aldus woordvoerder Guido Roozekrans van opdrachtgever Toyota. Hij wijst erop dat (plug-in) hybride benzine-auto’s het veel beter doen qua luchtvervuilende emissies.

CE Delft testte ook al enkele Euro-6 diesels  en stelt vast dat die een aanmerkelijk lagere NOx-emissies hebben dan de Euro-5 diesels, maar dat de uitstoot nog altijd veel hoger is dan de norm. Maar de onderzoekers willen hier geen conclusies aan verbinden omdat er te weinig auto’s zijn getest.

Met de fijnstof is het minder erg gesteld want de fijnstofuitstoot van nieuwe diesels zit in de praktijk bijna altijd onder de voorgeschreven norm.

De normen van NOx-uitstoot (gram/kWh)

Euro-1   geen norm

Euro-2   geen norm

Euro-3   0,50

Euro-4   0,25

Euro-5   0,18

Euro-6   0,08

Michael Rutgers is directeur van het Longfonds: "We kunnen twee weken zonder eten, drie dagen zonder drinken maar nog geen minuut zonder lucht. Schone, gezonde lucht is van levensbelang. Luchtvervuiling in Nederland is een hardnekkig probleem dat voor het belangrijkste deel wordt veroorzaakt door vervuilend verkeer. Daar ligt dus ook de oplossing. Op dit moment zien we dat stimulerende maatregelen die ten gunste van het klimaat worden genomen, ongunstig uitpakken voor de luchtkwaliteit, denk aan het stimuleren van diesels vanwege hun lage CO2-uitstoot. Maar diesels zijn dé grote veroorzaker van verkeergerelateerde luchtvervuiling. Het is tijd voor een integrale aanpak op klimaat én luchtkwaliteit, op milieu én op gezondheid. Toyota en het Longfonds slaan de handen ineen, maar wij kunnen het niet alleen. We hebben de hulp van de politiek en maatschappij hard nodig", aldus Rutgers op Ecomobiel.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding