Onderzoek EV-rijders: laadpunt groeiend knelpunt

Ruim één op de drie rijders van een elektrische auto kan thuis niet opladen. En één op de vier kan bij het werk niet opladen.

Deze percentages liggen hoger dan een jaar geleden. Als er ergens een knelpunt is in het gebruik van de elektrische auto’s, dan is het wel de beschikbaarheid van laadpunten. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 200 gebruikers van een auto met elektrische aandrijving. Het onderzoek werd gehouden door Oranjewoud, Accenture en GreenFlux in samenwerking met ZERauto.

Het laadpunt is het knelpunt. EV-rijders weten inmiddels prima om te gaan met de mogelijkheden en beperkingen van hun auto. Het onderzoek registreert dat het plannen van ritten gaandeweg minder belangrijk wordt voor rijders, zeker nu een groeiende groep meer dan een jaar de auto gebruikt. Als het gaat om de beschikbaarheid van laadfaciliteiten zijn EV-rijders letterlijk en figuurlijk zoekend. Thuisladen, dat doen er veel, maar 37% gebruikt een gewoon stopcontact met randaarde daarvoor. Alle autofabrikanten raden dat af en adviseren een wallbox in combinatie met een aparte groep in de meterkast.

Groeiende druk
Het aantal rijders dat niet over eigen laadvoorzieningen bij huis beschikt, neemt toe. Daardoor groeit de druk op openbare laadpunten. Er rijden nu bijna 12.000 elektrische personenauto’s in Nederland. De verwachting is dat dit aantal nog voor het einde van 2013 oploopt tot 20.000 of zelfs 22.000 stuks. Het aantal publieke en semipublieke laadpalen bedraagt nu circa 4.750. Groei wordt er nauwelijks verwacht. Als één derde van de rijders niet thuis kan opladen, betekent het dat ‘s avonds rond de 7.000 auto’s gebruik willen maken van deze 4.750 laadpunten.

De verwachting is dat plug-in-rijders noodgedwongen steeds meer kilometers op diesel/benzine moeten rijden. Het onderzoek laat zien dat de rijders juist het tegenovergestelde willen, maar dat laadvoorzieningen onvoldoende beschikbaar zijn. Nu rijden ze 68% van de afstand elektrisch. De enorme opmars van de plug-invoertuigen zet rijders van volledig elektrische auto’s in de kou: openbare laadplekken zijn steeds vaker bezet waardoor de EV niet kan worden geladen.

Enkele uitkomsten van het EV-rijdersonderzoek:
– De gemiddelde EV-rijders is 35 tot 55 jaar oud, jonger dan de gemiddelde automobilist
– 85% van de EV-rijders heeft een HBO- of universitaire opleiding
– 75% van de rijders van volledige elektrische raad vrienden aan ook elektrische te rijden, bij
  plug-in hybrides ligt is dat 95%
– 80% van alle rijders kiest volgende keer opnieuw voor een elektrische auto
– 34% van de deelnemers ervaart dat de laadvoorzieningen onvoldoende zijn
– 80% woont op minder dan 50 km van het werk
– PHEV-gebruikers rijden 68% van hun kilometers elektrisch

 

Bron: ZERauto


Klik HIER om naar het onderzoeksrapport te gaan.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Er zijn in ons land 5 duizend laadstations….
In historische stadswijken (beschermde stadsgezichten en rijksmonumenten, zijn de palen terecht niet voor de huizen geplaatst, maar aan de uiteinden van de straten. Parkeren gaat daar overigens toch bijna nooit voor de eigen voordeur!

Geplaatst door: Henny Hemmes op
Onderzoek EV-rijders: laadpunt groeiend knelpunt - Automobielmanagement.nl

Onderzoek EV-rijders: laadpunt groeiend knelpunt

Ruim één op de drie rijders van een elektrische auto kan thuis niet opladen. En één op de vier kan bij het werk niet opladen.

Deze percentages liggen hoger dan een jaar geleden. Als er ergens een knelpunt is in het gebruik van de elektrische auto’s, dan is het wel de beschikbaarheid van laadpunten. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 200 gebruikers van een auto met elektrische aandrijving. Het onderzoek werd gehouden door Oranjewoud, Accenture en GreenFlux in samenwerking met ZERauto.

Het laadpunt is het knelpunt. EV-rijders weten inmiddels prima om te gaan met de mogelijkheden en beperkingen van hun auto. Het onderzoek registreert dat het plannen van ritten gaandeweg minder belangrijk wordt voor rijders, zeker nu een groeiende groep meer dan een jaar de auto gebruikt. Als het gaat om de beschikbaarheid van laadfaciliteiten zijn EV-rijders letterlijk en figuurlijk zoekend. Thuisladen, dat doen er veel, maar 37% gebruikt een gewoon stopcontact met randaarde daarvoor. Alle autofabrikanten raden dat af en adviseren een wallbox in combinatie met een aparte groep in de meterkast.

Groeiende druk
Het aantal rijders dat niet over eigen laadvoorzieningen bij huis beschikt, neemt toe. Daardoor groeit de druk op openbare laadpunten. Er rijden nu bijna 12.000 elektrische personenauto’s in Nederland. De verwachting is dat dit aantal nog voor het einde van 2013 oploopt tot 20.000 of zelfs 22.000 stuks. Het aantal publieke en semipublieke laadpalen bedraagt nu circa 4.750. Groei wordt er nauwelijks verwacht. Als één derde van de rijders niet thuis kan opladen, betekent het dat ‘s avonds rond de 7.000 auto’s gebruik willen maken van deze 4.750 laadpunten.

De verwachting is dat plug-in-rijders noodgedwongen steeds meer kilometers op diesel/benzine moeten rijden. Het onderzoek laat zien dat de rijders juist het tegenovergestelde willen, maar dat laadvoorzieningen onvoldoende beschikbaar zijn. Nu rijden ze 68% van de afstand elektrisch. De enorme opmars van de plug-invoertuigen zet rijders van volledig elektrische auto’s in de kou: openbare laadplekken zijn steeds vaker bezet waardoor de EV niet kan worden geladen.

Enkele uitkomsten van het EV-rijdersonderzoek:
– De gemiddelde EV-rijders is 35 tot 55 jaar oud, jonger dan de gemiddelde automobilist
– 85% van de EV-rijders heeft een HBO- of universitaire opleiding
– 75% van de rijders van volledige elektrische raad vrienden aan ook elektrische te rijden, bij
  plug-in hybrides ligt is dat 95%
– 80% van alle rijders kiest volgende keer opnieuw voor een elektrische auto
– 34% van de deelnemers ervaart dat de laadvoorzieningen onvoldoende zijn
– 80% woont op minder dan 50 km van het werk
– PHEV-gebruikers rijden 68% van hun kilometers elektrisch

 

Bron: ZERauto


Klik HIER om naar het onderzoeksrapport te gaan.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Er zijn in ons land 5 duizend laadstations….
In historische stadswijken (beschermde stadsgezichten en rijksmonumenten, zijn de palen terecht niet voor de huizen geplaatst, maar aan de uiteinden van de straten. Parkeren gaat daar overigens toch bijna nooit voor de eigen voordeur!

Geplaatst door: Henny Hemmes op