Musk van Tesla vindt brandstofcelauto bullshit

De oprichter en ceo van Tesla Motors, de beroemde Elon Musk, heeft gezegd wat hij eigenlijk vindt van waterstofauto’s, namelijk dat ze ‘bullshit’ zijn. Waterstof zou geschikt zijn voor de laatste trap van raketten, niet voor auto’s.

Deze opmerking van Musk kwam bij een speech die hij gaf in een service center in Duitsland, zo meldt Autoblog Green. Hij zei tegen het publiek van Tesla-enthousiasten dat we niet maar een beetje kunnen wachten tot alle olie op is voordat we overstappen op elektrische auto’s. En waterstof-brandstofceltechnologie is gewoon niet levensvatbaar.   

Volgens Musk zijn autofabrikanten alleen uit marketingoogpunt bezig met brandstofcellen. "Maar de realiteit is dat wanneer je een brandstofcelauto neemt, en je gaat uit van het gunstigste geval voor de brandstofcel voor wat betreft massa en volume om een bepaalde afstand te kunnen halen en het gunstigste geval voor de kosten van het systeem …  als je daarvan het beste neemt, dan haalt de brandstofcelauto het niet bij de huidige lithium-ion batterijen." Bovendien is het opzetten van een waterstofdistributiecentrum moeilijk en waterstof is een gevaarlijk gas. "Waterstofgas is geschikt voor de laatste trap van raketten, niet voor auto’s."

Bekijk de speech in een filmpje (bullshit komt na ongeveer 29 minuten).   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En elektriciteit gebruik ik om de lampen aan te doen! wat een vergelijk…

Geplaatst door: Klaas op

Uitgaande van eenzelfde hoeveelheid fossiele brandstof haalt de batterij auto een rendement van 33%, een brandstofcel auto 40%. En het opzetten van een waterstof infrastructuur is lastig maar aanzienlijk goedkoper dan de noodzakelijke aanpassingen van het net voor batterijauto’s. Voldoende redenen om te werken aan de ontwikkeling van beide varianten.

Geplaatst door: Wam Bless op

Ik heb veel respect voor wat Elon Musk heeft weten te bereiken, maar in dit geval druipt het preken voor eigen parochie ervan af. Laat hem maar eens eerlijke vergelijkingscijfers presenteren.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Mischien is waterstof niet DE oplossing voor onze mobiliteit , maar die loodzware accu technologie gaat over enkele jaren zeker te boek staan als een kinderlijke stuiptrekking.
Musk zou moeten proberen de eerste te zijn die binnen een BETAALBAAR budget een auto kan produceren die niet alleen voor ceo’s is gebouwd.
nwe Tesla schijnt een prima auto te zijn overigens.

Geplaatst door: jeroen op

Nou Warm, laat dan de details/bron van deze informatie maar eens zien, want in de waterstofketen zitten 1 extra energie-omzetting dus ben ik benieuwd hoe dat toch tot een hoger rendement kan leiden.
Hetzelfde geldt voor de tankstations: ook die berekeningen ben ik nog niet tegengekomen.

Geplaatst door: marc bolier op
Musk van Tesla vindt brandstofcelauto bullshit - Automobielmanagement.nl

Musk van Tesla vindt brandstofcelauto bullshit

De oprichter en ceo van Tesla Motors, de beroemde Elon Musk, heeft gezegd wat hij eigenlijk vindt van waterstofauto’s, namelijk dat ze ‘bullshit’ zijn. Waterstof zou geschikt zijn voor de laatste trap van raketten, niet voor auto’s.

Deze opmerking van Musk kwam bij een speech die hij gaf in een service center in Duitsland, zo meldt Autoblog Green. Hij zei tegen het publiek van Tesla-enthousiasten dat we niet maar een beetje kunnen wachten tot alle olie op is voordat we overstappen op elektrische auto’s. En waterstof-brandstofceltechnologie is gewoon niet levensvatbaar.   

Volgens Musk zijn autofabrikanten alleen uit marketingoogpunt bezig met brandstofcellen. "Maar de realiteit is dat wanneer je een brandstofcelauto neemt, en je gaat uit van het gunstigste geval voor de brandstofcel voor wat betreft massa en volume om een bepaalde afstand te kunnen halen en het gunstigste geval voor de kosten van het systeem …  als je daarvan het beste neemt, dan haalt de brandstofcelauto het niet bij de huidige lithium-ion batterijen." Bovendien is het opzetten van een waterstofdistributiecentrum moeilijk en waterstof is een gevaarlijk gas. "Waterstofgas is geschikt voor de laatste trap van raketten, niet voor auto’s."

Bekijk de speech in een filmpje (bullshit komt na ongeveer 29 minuten).   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En elektriciteit gebruik ik om de lampen aan te doen! wat een vergelijk…

Geplaatst door: Klaas op

Uitgaande van eenzelfde hoeveelheid fossiele brandstof haalt de batterij auto een rendement van 33%, een brandstofcel auto 40%. En het opzetten van een waterstof infrastructuur is lastig maar aanzienlijk goedkoper dan de noodzakelijke aanpassingen van het net voor batterijauto’s. Voldoende redenen om te werken aan de ontwikkeling van beide varianten.

Geplaatst door: Wam Bless op

Ik heb veel respect voor wat Elon Musk heeft weten te bereiken, maar in dit geval druipt het preken voor eigen parochie ervan af. Laat hem maar eens eerlijke vergelijkingscijfers presenteren.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Mischien is waterstof niet DE oplossing voor onze mobiliteit , maar die loodzware accu technologie gaat over enkele jaren zeker te boek staan als een kinderlijke stuiptrekking.
Musk zou moeten proberen de eerste te zijn die binnen een BETAALBAAR budget een auto kan produceren die niet alleen voor ceo’s is gebouwd.
nwe Tesla schijnt een prima auto te zijn overigens.

Geplaatst door: jeroen op

Nou Warm, laat dan de details/bron van deze informatie maar eens zien, want in de waterstofketen zitten 1 extra energie-omzetting dus ben ik benieuwd hoe dat toch tot een hoger rendement kan leiden.
Hetzelfde geldt voor de tankstations: ook die berekeningen ben ik nog niet tegengekomen.

Geplaatst door: marc bolier op