Nieuwe studie: zorgen over kanker door diesels

Op basis van een nieuwe studie van The International Agency for Research on Cancer in het Franse Lyon heeft men nu formeel verklaard dat luchtvervuiling longkanker kan veroorzaken, iets wat medisch specialisten al lange tijd zeggen en vermoeden.

De studie wijst met de beschuldigende vinger naar een reeks van bronnen, waaronder de steenkoolcentrales in China, maar zeker ook naar de diesels uit auto’s en trucks over de hele wereld. "De lucht die de meeste mensen inademen is vervuild met een mix van kankerverwekkende stoffen", zegt Kurt Straif van AIRC tegen Associated Press. Hij stelt dat luchtvervuiling inmiddels een groter risico is dan het bekende ‘meeroken’ van sigaretten. AIRC is de onderzoektak van WHO (World Health Organization) en stelt dat in het jaar 2010 meer dan 220 duizend mensen in de wereld gestorven zijn aan de gevolgen van longkanker als gevolg van luchtvervuiling.

De nieuwe studie volgt op eerdere rapporten die waarschuwden tegen speciale vormen van luchtverontreiniging. Het gaat er met name om het feit dat verontreinigingen tegenwoordig zo permanent aanwezig zijn dat het simpele ademhalen in grote delen van de wereld al risicovol is. En dan niet alleen voor longkanker maar mogelijk ook voor andere soorten van kanker, zoals blaaskanker. "Mensen kunnen iets bijdragen door bijvoorbeeld geen grote diesels te rijden. Maar dit probleem heeft wel een veel bredere aanpak nodig", aldus Straif.

Een groot deel van het probleem is de aanwezigheid van de zogenoemde ‘particulates’,  fijnstof van roet als gevolg van de verbranding van diesel. Deze superkleine deeltjes kunnen tot diep in de longen doordringen.

Zie ook: ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit

Reacties

Misschien moeten we LPG promoten ipv straks er weer 6 cent bij op zetten.
Maar de overheid denkt toch ook aan het milieu????

Geplaatst door: johan op

Dus maar weer terug naar de oude diesels met hun grote roetdelen. Laat die Benzen maar weer komen!

Geplaatst door: Ivan Kok op

“Mensen kunnen iets bijdragen door bijvoorbeeld geen grote diesels te rijden. ”

Dus we moeten allemaal in suerkleine auto’s gaan rijden dat helpt? Wat dacht u van de kolencentrales in de eemshaven, de vervuiling van miljoenen auto’s. Geimpregneerd hout met de grootste troep aan zware metalen wordt bijgestookt, dan is het ‘groene energie’ Daarbij zijn er schepen die meer vervuilen dan alle auto’s bij elkaar. Daarbij de oude wagens hebben zulke grote roetdeeltjes dat die niet diep in de long komen. de meest recente diesels met ultra fijne verstuiving zijn een ander verhaal, geen grof roet maar volop ultra klein stof…
En inderdaad lpg wordt afgestraft, de schoonste brandstof hup 6 cent accijns erbij.

Geplaatst door: Brenda op
Nieuwe studie: zorgen over kanker door diesels - Automobielmanagement.nl

Nieuwe studie: zorgen over kanker door diesels

Op basis van een nieuwe studie van The International Agency for Research on Cancer in het Franse Lyon heeft men nu formeel verklaard dat luchtvervuiling longkanker kan veroorzaken, iets wat medisch specialisten al lange tijd zeggen en vermoeden.

De studie wijst met de beschuldigende vinger naar een reeks van bronnen, waaronder de steenkoolcentrales in China, maar zeker ook naar de diesels uit auto’s en trucks over de hele wereld. "De lucht die de meeste mensen inademen is vervuild met een mix van kankerverwekkende stoffen", zegt Kurt Straif van AIRC tegen Associated Press. Hij stelt dat luchtvervuiling inmiddels een groter risico is dan het bekende ‘meeroken’ van sigaretten. AIRC is de onderzoektak van WHO (World Health Organization) en stelt dat in het jaar 2010 meer dan 220 duizend mensen in de wereld gestorven zijn aan de gevolgen van longkanker als gevolg van luchtvervuiling.

De nieuwe studie volgt op eerdere rapporten die waarschuwden tegen speciale vormen van luchtverontreiniging. Het gaat er met name om het feit dat verontreinigingen tegenwoordig zo permanent aanwezig zijn dat het simpele ademhalen in grote delen van de wereld al risicovol is. En dan niet alleen voor longkanker maar mogelijk ook voor andere soorten van kanker, zoals blaaskanker. "Mensen kunnen iets bijdragen door bijvoorbeeld geen grote diesels te rijden. Maar dit probleem heeft wel een veel bredere aanpak nodig", aldus Straif.

Een groot deel van het probleem is de aanwezigheid van de zogenoemde ‘particulates’,  fijnstof van roet als gevolg van de verbranding van diesel. Deze superkleine deeltjes kunnen tot diep in de longen doordringen.

Zie ook: ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit

Reacties

Misschien moeten we LPG promoten ipv straks er weer 6 cent bij op zetten.
Maar de overheid denkt toch ook aan het milieu????

Geplaatst door: johan op

Dus maar weer terug naar de oude diesels met hun grote roetdelen. Laat die Benzen maar weer komen!

Geplaatst door: Ivan Kok op

“Mensen kunnen iets bijdragen door bijvoorbeeld geen grote diesels te rijden. ”

Dus we moeten allemaal in suerkleine auto’s gaan rijden dat helpt? Wat dacht u van de kolencentrales in de eemshaven, de vervuiling van miljoenen auto’s. Geimpregneerd hout met de grootste troep aan zware metalen wordt bijgestookt, dan is het ‘groene energie’ Daarbij zijn er schepen die meer vervuilen dan alle auto’s bij elkaar. Daarbij de oude wagens hebben zulke grote roetdeeltjes dat die niet diep in de long komen. de meest recente diesels met ultra fijne verstuiving zijn een ander verhaal, geen grof roet maar volop ultra klein stof…
En inderdaad lpg wordt afgestraft, de schoonste brandstof hup 6 cent accijns erbij.

Geplaatst door: Brenda op