Met het onderzoek wilde de gemeente Amsterdam een beter beeld krijgen van hoe de deelauto’s worden gebruikt. Pieter Swinkels, woordvoerder van het Programmabureau Luchtkwaliteit. "Een stad is nou eenmaal altijd in beweging en blijkbaar zorgt dat ervoor dat het soms sneller is om een auto te pakken dan met de bus of tram te gaan."

Enkele uitkomsten: ondanks dat de Smarts op elk moment van de dag gebruikt kunnen worden, deed slechts 1,9 procent van de Car2GO-deelnemers de eigen auto weg. Het aantal kilometers dat door Amsterdammers niet meer in de eigen auto wordt gereden, komt neer op 230.000 kilometer per jaar. Dat klinkt veel, maar volgens de onderzoekers is dit een peulenschil als dit vergeleken wordt met de 788 miljoen kilometer die totaal afgelegd wordt.

Maar de gemeente ziet een duidelijke trend dat steeds meer mensen bereid zijn om een auto te delen met meerdere mensen. Dit komt vooral omdat de auto niet meer zo´n duidelijk statussymbool is als vroeger en het steeds duurder wordt om in de stad een auto te hebben. Vooral mensen onder de 35 zullen niet zo snel een eigen auto aanschaffen.

Swinkels ziet de toekomst van het elektrisch vervoer in de stad dan ook zonnig in. "In het afgelopen jaar hebben ongeveer 15.000 mensen geleerd hoe comfortabel het is om elektrisch te rijden. Dat is meer dan in welke wereldstad ook."

Volgens Swinkels is er nog ruimte om het Car2GO project verder uit te breiden. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, is nog niet zeker.

Bron: Autoleasewereld