Het aantal van een miljoen stuks is de doelstelling van de Duitse regering.  Eerder is er altijd nogal cynisch op die target gereageerd, maar nu Volkswagen zelf (toch) fors is gaan investeren in elektrificatie van zijn (toekomstige) wagenpark, is de target kennelijk wel haalbaar. Sterker nog:  "Wij zullen ons aandeel leveren om dit doel te bereiken", zei Winterkorn zelfs tijdens de discussie in Ludwigshafen, zo meldt persbureau Bloomberg.

Plug-in hybrides hebben het grootste marktpotentieel, volgens de succesvolle ceo van Volkswagen. Zijn concern zal veertig elektrische en hybride modellen kunnen aanbieden als de vraag naar auto’s met een lage emissie werkelijk aantrekt. In het komende jaar zal de autofabrikant veertien auto’s met alternatieve aandrijvingen op de markt brengen. Op de IAA van Frankfurt afgelopen september toonde men bijvoorbeeld elektrische versies van de Golf en de Up en een plug-in versie van de Audi A3 (en Porsche Panamera). In Duitsland heeft men in 2012 iets meer dan vierduizend batterij-elektrische of hybride auto’s geregistreerd. Dat zijn er al twee keer zoveel als in 2011 maar de Duitse automarkt is drie miljoen eenheden per jaar groot. Het gaat dus nog nergens over.

De e-Up van Volkswagen is deze maand in de verkoop gegaan in Duitsland voor 27 duizend euro. De auto is met opzet gepositioneerd tegenover de i3 van BMW. Die komt in november op de markt voor 35 mille. Winterkorn zei ook nog dat hij geschokt was door het nieuws van eerder deze maand over het in brand vliegen van een accupakket uit een Tesla Model S in de VS – na een botsing met een groot metalen voorwerp. Volgens Winterkorn is de veiligheid van ev’s  een zaak die erg veel aandacht vraagt maar het systeem van zijn eigen Volkswagen Group zou voor alle tests zijn geslaagd. "Onze batterijtechnologie zit aan de veilige kant."