Recyclingprijzen voor autofabrikant Toyota

Autofabrikant Toyota kreeg tijdens de 3Rs Awards in Japan de zogenoemde Prime Minister’s Prize toegekend voor de decennialange inzet van de autofabrikant op het gebied van hergebruik en recycling. Bovendien mocht Toyota de Rare Metal Recycling Award ophalen voor het terugwinnen van wolfraam. Beide onderscheidingen werd niet eerder aan een autofabrikant toegekend.

Een belangrijke innovatie van Toyota op het gebied van recycling is het hergebruik van NiMH-batterijen uit hybride auto’s. Toyota bouwde inmiddels 5,7 miljoen auto’s met een dergelijke batterij. Als eerste fabrikant is Toyota erin geslaagd deze batterijen systematisch en grootschalig te recyclen. De batterijen leveren sinds 1998 grondstof voor de productie van roestvaststaal in de vorm van nikkel. In 2010 startte een nieuwe vorm van hergebruik. Het teruggewonnen nikkel wordt nu benut voor de productie van nieuwe NiMH-batterijen. Zo zijn in vijf jaar tijd dertigduizend NiMH-batterijen verwerkt door de fabrikant.

Sinds kort gebruikt Toyota de oude NiMH-batterijen ook als stationaire opslag van elektriciteit. Deze zogenoemde battery-to-battery-recycling is de efficiëntste manier van hergebruik: er is nauwelijks energie voor nodig en er gaan geen grondstoffen verloren. Daarom demonteert Toyota sinds 2012 de neodymium- en dysprosiummagneten van de elektromotoren in de hybridemodellen. Deze worden als magneet weer hergebruikt.

Ook wolfraam is een zeldzaam aardmetaal dat in de auto-industrie wordt gebruikt. En ook voor dit materiaal geldt dat Toyota het terugwint, en wel voor honderd procent. Dit harde materiaal wordt benut bij onder meer het maken van machineonderdelen voor de productielijnen. Uit het afval dat daarbij ontstaat wordt via een nieuwe techniek honderd procent van het wolfraam teruggewonnen. In enkele jaren tijd is er al 75 duizend kilo wolfraam op deze manier gerecycled.

Toyota’s eerste stappen op het gebied van recycling dateren van 1970 toen de fabrikant een recyclingbedrijf voor auto’s oprichtte, namelijk Toyota Metal Co.

Recyclingprijzen voor autofabrikant Toyota - Automobielmanagement.nl

Recyclingprijzen voor autofabrikant Toyota

Autofabrikant Toyota kreeg tijdens de 3Rs Awards in Japan de zogenoemde Prime Minister’s Prize toegekend voor de decennialange inzet van de autofabrikant op het gebied van hergebruik en recycling. Bovendien mocht Toyota de Rare Metal Recycling Award ophalen voor het terugwinnen van wolfraam. Beide onderscheidingen werd niet eerder aan een autofabrikant toegekend.

Een belangrijke innovatie van Toyota op het gebied van recycling is het hergebruik van NiMH-batterijen uit hybride auto’s. Toyota bouwde inmiddels 5,7 miljoen auto’s met een dergelijke batterij. Als eerste fabrikant is Toyota erin geslaagd deze batterijen systematisch en grootschalig te recyclen. De batterijen leveren sinds 1998 grondstof voor de productie van roestvaststaal in de vorm van nikkel. In 2010 startte een nieuwe vorm van hergebruik. Het teruggewonnen nikkel wordt nu benut voor de productie van nieuwe NiMH-batterijen. Zo zijn in vijf jaar tijd dertigduizend NiMH-batterijen verwerkt door de fabrikant.

Sinds kort gebruikt Toyota de oude NiMH-batterijen ook als stationaire opslag van elektriciteit. Deze zogenoemde battery-to-battery-recycling is de efficiëntste manier van hergebruik: er is nauwelijks energie voor nodig en er gaan geen grondstoffen verloren. Daarom demonteert Toyota sinds 2012 de neodymium- en dysprosiummagneten van de elektromotoren in de hybridemodellen. Deze worden als magneet weer hergebruikt.

Ook wolfraam is een zeldzaam aardmetaal dat in de auto-industrie wordt gebruikt. En ook voor dit materiaal geldt dat Toyota het terugwint, en wel voor honderd procent. Dit harde materiaal wordt benut bij onder meer het maken van machineonderdelen voor de productielijnen. Uit het afval dat daarbij ontstaat wordt via een nieuwe techniek honderd procent van het wolfraam teruggewonnen. In enkele jaren tijd is er al 75 duizend kilo wolfraam op deze manier gerecycled.

Toyota’s eerste stappen op het gebied van recycling dateren van 1970 toen de fabrikant een recyclingbedrijf voor auto’s oprichtte, namelijk Toyota Metal Co.