Het plan telt vijf punten. Daaronder bijvoorbeeld het idee om van Zuid-Nederland een Green Car Valley te maken, vergelijkbaar met Silicon Valley. Met de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, bedrijven zoals DAF, VDL Nedcar en Tesla en de toeleveringsindustrie voor efficiënte auto-onderdelen, liggen er in  Zuid-Nederland volop kansen voor een schone auto-industrie. "Hierdoor komen er niet alleen sneller meer schone elektrische auto’s op de weg, het kabinet kan hiermee ook echt duurzame werkgelegenheid creëren", aldus Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.

RAI-vereniging

Het doel van dit kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te hebben rijden lijkt behoorlijk naar de achtergrond verdwenen. "Groen industriebeleid kan het kabinet helpen de eigen doelstelling te halen. Wij willen daarnaast van de minister een concreet plan van aanpak waarin zij aangeeft hoe zij de 200.000 elektrische auto’s gaat halen", aldus Van Tongeren.

"In steden zie je geen paard en wagen meer. Dat vindt iedereen nu gewoon. Vuile en lawaaiige auto’s zijn inmiddels niet meer van deze tijd. Over een tijdje zijn we gewend aan stil en schoon elektrisch vervoer, vooral in de steden. Dat is de toekomst."

Uit overleg met belangenverenigingen uit de sector zoals de ANWB, de RAI-Vereniging en de BOVAG blijkt dat zij het plan van GroenLinks op onderdelen steunen.

Bron: Autoleasewereld