In een gesprek met de zakenkrant Financial Times geeft Ghosn toe dat de markt voor dit autosegment zich niet heeft ontwikkeld volgens het scenario dat hijzelf voor ogen had. Het is voor het eerst dat Ghosn dit publiekelijk toegeeft.

Oorspronkelijk was de verkoopprognose van beide fabrikanten om eind 2016 samen circa anderhalf miljoen elektrische auto’s te verkopen. "Dat gaat ons niet lukken." In het huidige groeitempo van de markt gaat volgens hem de doelstelling pas vier tot vijf jaar later bereikt worden.

In de afgelopen vijf jaar zette de Frans-Japanse combinatie iets meer dan 120 duizend EV’s af, met als topper de Nissan Leaf (85 duizend). Ghosn geeft de schuld vooral aan het langzame tempo waarin een laadinfrastructuur van de grond komt. "Ik denk niet dat de prijs van het voertuig het probleem is. Ik zou ook geen benzine-auto kopen als er geen tankstations voor zouden zijn."

Renaul-Nissan heeft miljarden euro’s gestoken in de ontwikkeling en productie van EV’s. Vorige week werd bekend dat het concern in samenwerking met Mitsubishi een Klein model EV gaat ontwikkelen, bestemd voor mondiale verkoop en met een lagere kostprijs dan huidige elektrische voertuigen.