Als in Nederland één automerk zich uitstekend op de kaart heeft weten te zetten in 2013, dan is het wel Tesla. Met een assemblagevestiging in Tilburg, een Europees hoofdkantoor in Amsterdam, een Tesla Design Store in de PC Hooftstraat én Superchargers langs de snelwegen verovert het merk een plekje in een sterk krimpende markt. Een knappe prestatie, want het merk levert maar 1 model, de Model S.

1 registratie in 7 maanden
Van precies 1 registratie in de eerste 7 maanden accelereert Tesla naar schatting 1.000 stuks eind 2013. Daarmee is Tesla meteen het grootste 100% EV-merk in ons land. In 5 maanden tijd hebben de Amerikanen meer EV’s op de Nederlandse weg gezet dan Nissan de afgelopen 3 jaar met de Leaf. Niet gek voor een model met prijzen vanaf 69.000 tot meer dan 110.000 euro. Met een fiscale bijtelling van 0% voor de gebruiker en een sterke positionering als hightech game changer is een deel van het succes snel verklaard.

Techies maken reclame
Reclame maakt Tesla vrijwel niet. Hoewel… de Supercharger en de Design Store zijn ook duidelijke boodschappen. Het publiek dat er voor openstaat pikt de signalen moeiteloos op. Tech goeroes als Maarten Steinbuch (TU Eindhoven) en Vincent Everts (trendwatcher) zorgen voor extra zichtbaarheid onder hun aanhang. Ze delen hun ervaringen op blogs, Twitter en LinkedIn. Supersnelladen? Een tweet met foto! Een rit naar Belijn? Video’s en blog posts! De Model S uitlenen? Een interview! Een open dag? De Model S is erbij!

Beurskoers
Op internationaal niveau is het geloof in Tesla hoog, getuige de geweldige stijging van de aandelenkoers van 33,87 dollar op 31 december 2012 naar piek van 193 dollar 9 maanden erna. Nu schommelt de koers rond de 140 dollar. Een mooi bedrag voor een merk dat rond de 20.000 auto’s per jaar maakt. Al liggen er plannen om het volume te verhogen naar 35.000 stuks, dus daar gaat de beurskoers weer…

Auto van het Jaar 2014?
Inmiddels is de Model S doorgedrongen tot de finalisten voor de verkiezing Auto van het Jaar 2014. Is hij vernieuwender dan de Skoda Octavia? Peugoet 308? Mazda3? Citroën C4 Picasso? Mercedes-Benz S-klasse? BMW i3? Begin maart weten we of de autojournalisten na de Nissan Leaf (2011), de Opel Ampera/Chevrolet Volt (2012) wederom de voorkeur geven aan een auto met accu.

Bron: ZERauto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding