Waterstofauto Universiteit Twente mag de weg op

Het zogenoemde Green Team van de Universiteit Twente blijft zijn waterstof-brandstofcelauto verder doorontwikkelen om te kunnen winnen in de Shell Eco Marathon 2014. Met een RDW-keuring mag de auto nu ook de openbare weg op.

Rijden op waterstof is een belangrijke pijler voor duurzame mobiliteit. Waterstofauto’s vervangen op termijn de (batterij-)elektrische auto’s. Het Green Team van de Universiteit Twente mikt met hun doorontwikkelde waterstofauto op de eerste drie plekken in de Shell Eco Marathon 2014. De auto krijgt een RDW-keuring en mag voor het eerst de openbare weg op.

Niet een olieproduct of elektriciteit als energiedrager van de elektromotoren in de elektrische auto, maar waterstof. De voertuigen hebben een brandstofcel aan boord die de waterstof omzet in elektriciteit. Het aantal waterstoftankstations in Nederland neemt toe en het droombeeld van volledig emissievrij verkeer (alleen waterdamp)  is niet langer ondenkbaar. De elektrische auto van nu is een tussenoplossing, denkt Sander Schotman van het Green Team Twente. "Waterstof heeft veel meer potentie en kenners spreken van een doorbraak. Autofabrikant Hyundai presenteerde eerder dit jaar een waterstofversie van hun model ix35. Met 5,6 kilo waterstof kan die zeshonderd kilometer rijden. Natuurlijk, er zijn haken en ogen, maar de waterstofauto is absoluut het automotive concept van de toekomst."

De vernieuwde waterstofauto van Green Team Twente, de UTmotive, krijgt een nieuwe waterstofcel. "De oude was niet meer efficiënt genoeg voor onze auto", vertelt Sander Schotman. "De UTmotive heeft zo’n 86 watt nodig om te rijden. De nieuwe cel wordt hierop aangepast. Ook het ontwerp van de auto is verbeterd. We krijgen nieuwe, ultralichte carbon velgen, betere elektronica en de demping en ophanging zijn beter." De UTmotive rijdt mee in de UrbanConcept klasse. Daarmee laat het Twentse team zien dat hun futuristische auto klaar is om de openbare weg op te kunnen. In de UrbanConcept klasse moeten de auto’s bijvoorbeeld stoppen voor een stoplicht. Deze eisen brengen extra ontwerpuitdagingen met zich mee. "De auto krijgt een RDW-keurig en mag daarna dus officieel de weg op. Hij heeft vier wielen, spiegels, goede verlichting, zijspiegels en een ruitenwisser. We gebruiken de auto binnenkort om boodschappen mee te doen."

Green Team Twente bestaat uit elf UT-studenten uit verschillende disciplines (Electrical Engineering, Werktuigbouwkunde, Scheikundige Technologie en Gezondheidswetenschappen). In mei 2014 neemt het team deel aan de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Het team gaat de strijd aan met meer dan tweehonderd andere studententeams in een race waarbij het niet gaat om snel maar om zuinig rijden. In 2012 won het team de race.  Green Team Twente werkt op de UT intensief samen met de vakgroep Stromingsleer van Harry Hoeijmakers (windtunneltests), TPRC/Laurent Warnet en heeft veel steun van hoofdbegeleider Ton Bor. Bovendien heeft het team sinds kort een eigen werkplaats op de UT Campus. Hoofdsponsors zijn TenCate, Brunel en de Universiteit Twente / Green Energy Initiative. (bron: Engineers Online)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Waterstofauto Universiteit Twente mag de weg op - Automobielmanagement.nl

Waterstofauto Universiteit Twente mag de weg op

Het zogenoemde Green Team van de Universiteit Twente blijft zijn waterstof-brandstofcelauto verder doorontwikkelen om te kunnen winnen in de Shell Eco Marathon 2014. Met een RDW-keuring mag de auto nu ook de openbare weg op.

Rijden op waterstof is een belangrijke pijler voor duurzame mobiliteit. Waterstofauto’s vervangen op termijn de (batterij-)elektrische auto’s. Het Green Team van de Universiteit Twente mikt met hun doorontwikkelde waterstofauto op de eerste drie plekken in de Shell Eco Marathon 2014. De auto krijgt een RDW-keuring en mag voor het eerst de openbare weg op.

Niet een olieproduct of elektriciteit als energiedrager van de elektromotoren in de elektrische auto, maar waterstof. De voertuigen hebben een brandstofcel aan boord die de waterstof omzet in elektriciteit. Het aantal waterstoftankstations in Nederland neemt toe en het droombeeld van volledig emissievrij verkeer (alleen waterdamp)  is niet langer ondenkbaar. De elektrische auto van nu is een tussenoplossing, denkt Sander Schotman van het Green Team Twente. "Waterstof heeft veel meer potentie en kenners spreken van een doorbraak. Autofabrikant Hyundai presenteerde eerder dit jaar een waterstofversie van hun model ix35. Met 5,6 kilo waterstof kan die zeshonderd kilometer rijden. Natuurlijk, er zijn haken en ogen, maar de waterstofauto is absoluut het automotive concept van de toekomst."

De vernieuwde waterstofauto van Green Team Twente, de UTmotive, krijgt een nieuwe waterstofcel. "De oude was niet meer efficiënt genoeg voor onze auto", vertelt Sander Schotman. "De UTmotive heeft zo’n 86 watt nodig om te rijden. De nieuwe cel wordt hierop aangepast. Ook het ontwerp van de auto is verbeterd. We krijgen nieuwe, ultralichte carbon velgen, betere elektronica en de demping en ophanging zijn beter." De UTmotive rijdt mee in de UrbanConcept klasse. Daarmee laat het Twentse team zien dat hun futuristische auto klaar is om de openbare weg op te kunnen. In de UrbanConcept klasse moeten de auto’s bijvoorbeeld stoppen voor een stoplicht. Deze eisen brengen extra ontwerpuitdagingen met zich mee. "De auto krijgt een RDW-keurig en mag daarna dus officieel de weg op. Hij heeft vier wielen, spiegels, goede verlichting, zijspiegels en een ruitenwisser. We gebruiken de auto binnenkort om boodschappen mee te doen."

Green Team Twente bestaat uit elf UT-studenten uit verschillende disciplines (Electrical Engineering, Werktuigbouwkunde, Scheikundige Technologie en Gezondheidswetenschappen). In mei 2014 neemt het team deel aan de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Het team gaat de strijd aan met meer dan tweehonderd andere studententeams in een race waarbij het niet gaat om snel maar om zuinig rijden. In 2012 won het team de race.  Green Team Twente werkt op de UT intensief samen met de vakgroep Stromingsleer van Harry Hoeijmakers (windtunneltests), TPRC/Laurent Warnet en heeft veel steun van hoofdbegeleider Ton Bor. Bovendien heeft het team sinds kort een eigen werkplaats op de UT Campus. Hoofdsponsors zijn TenCate, Brunel en de Universiteit Twente / Green Energy Initiative. (bron: Engineers Online)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding