Sinds 1997 houdt Toyota zich bezig met de verkoop van hybride voertuigen en nu staat de teller dus op zes miljoen exemplaren. De laatste miljoen auto’s gingen voor Toyota zelfs in recordtijd over de toonbank, want er waren maar negen maanden nodig om de teller van vijf miljoen op zes miljoen te krijgen. De Japanners verkopen nu jaarlijks ruim 1,2 miljoen hybrides. Op dit moment hebben Lexus en Toyota wereldwijd 26 hybride automodellen in de aanbieding. De komende twee jaar moeten vijftien nieuwe ontwerpen op de markt worden gebracht waarvan een deel is bedoeld om huidige modellen te vervangen.
In maart 1997 presenteerde Toyota vol trots het Toyota Hybrid System. In augustus van dat jaar was de Coaster Hybrid EV, een personenbus, de eerste hybride auto van Toyota. Twee maanden later werd die gevolgd door de eerste generatie van de Prius. In november 2000 had men al vijftigduizend stuks van de Prius verkocht.
Het huidige aantal van zes miljoen is deels tot stand gekomen met modellen die nooit in Europa zijn aangeboden. Zo is de Estima (een grote mpv) in Japan al sinds 2001met een hybride aandrijflijn te krijgen en ook de statige Crown is sinds dat jaar in een dergelijke uitvoering te koop. In Europa hebben 646 duizend hybride auto’s van Lexus en Toyota een eigenaar gevonden. In Japan staat de teller op bijna drie miljoen en in Noord-Amerika zijn zo’n 2,3 miljoen exemplaren verkocht. De Prius staat, met inmiddels wereldwijd meer dan drie miljoen verkochte exemplaren, bovenaan de verkoopstatistiek te vinden. De C Aqua (een compacter ontwerp met dezelfde techniek) en de Wagon-versie voegen daar nog eens een miljoen stuks aan toe. De Prius was in de afgelopen zestien jaar verantwoordelijk voor bijna tweederde van alle Toyota’s in het hybride segment. Het model wordt op grote afstand gevolgd door de Camry Hybrid en de Lexus RX Hybrid. De strategie van Toyota is altijd geweest om vanaf hybrid via de plug-in hybrid uiteindelijk bij de emissieloze waterstof-fcv’s te komen. (bron: autointernationaal)