Falende oplaadinfrastructuur elektrische auto’s in Silicon Valley

Werknemers van Silicon Valley zijn intensieve gebruikers van elektrische auto’s, maar dat heeft een aantal negatieve consequenties.

Falende infrastructuur  

Er is in het gebied immers niet voldoende infrastructuur om de accu’s van al die voertuigen tijdens die werkuren opnieuw op te laden. Dat leidt volgens ingewijden tot frustraties die vaak tot op de werkvloer doorsijpelen. In een aantal gevallen zou de strijd voor een laadpaal tot agressie hebben geleid. Bedrijven, die het elektrische vervoer vaak bij hun medewerkers aanmoedigen, moeten volgens de waarnemers dan ook garanderen dat de infrastructuur aan de behoeften voldoet. Verwacht wordt dat het probleem ook elders zal optreden. Overal moeten werknemers met een elektrische auto immers een beperkt aantal laadpalen delen.

Frustraties en wrijvingen

Dat kan volgens Peter Graf, bij het softwarebedrijf SAP verantwoordelijk voor duurzaam beleid, tot heel wat frustraties en wrijvingen leiden: "Het opladen van een auto kan 30 minuten in beslag nemen, maar werknemers zitten ongeduldig te wachten tot ook zij hun auto op het elektrische net kunnen aansluiten. Dat ongeduld kan soms echter zo hoog oplopen dat ongevraagd de auto van een collega van het net wordt losgekoppeld om zelf de laadpaal te kunnen gebruiken. Dergelijke problemen kunnen flinke gevolgen hebben op de werkvloer". Graf merkt op dat SAP inmiddels een leidraad heeft opgesteld voor het gebruik van de laadpalen.

Gericht beleid voeren

Volgens ChargePoint, uitbater van een groot netwerk laadpalen, zouden bedrijven één laadpaal moeten installeren per 2 elektrische auto’s. "Bedrijven moeten een gericht beleid voeren rond elektrisch vervoer", zegt Pat Romano, chief executive van ChargePoint. "Het is met een vloot van 20 elektrische auto’s beter om geen infrastructuur aan te leggen dan slechts twee laadpunten". Het installeren van laadpalen kan echter een dure investering worden, vooral wanneer bedrijven ruimte leasen en niet wensen te investeren in een permanente oplaadinfrastructuur. Bij sommige ondernemingen moet inmiddels tijd aan de laadpalen vooraf worden gereserveerd.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Falende oplaadinfrastructuur elektrische auto’s in Silicon Valley - Automobielmanagement.nl

Falende oplaadinfrastructuur elektrische auto’s in Silicon Valley

Werknemers van Silicon Valley zijn intensieve gebruikers van elektrische auto’s, maar dat heeft een aantal negatieve consequenties.

Falende infrastructuur  

Er is in het gebied immers niet voldoende infrastructuur om de accu’s van al die voertuigen tijdens die werkuren opnieuw op te laden. Dat leidt volgens ingewijden tot frustraties die vaak tot op de werkvloer doorsijpelen. In een aantal gevallen zou de strijd voor een laadpaal tot agressie hebben geleid. Bedrijven, die het elektrische vervoer vaak bij hun medewerkers aanmoedigen, moeten volgens de waarnemers dan ook garanderen dat de infrastructuur aan de behoeften voldoet. Verwacht wordt dat het probleem ook elders zal optreden. Overal moeten werknemers met een elektrische auto immers een beperkt aantal laadpalen delen.

Frustraties en wrijvingen

Dat kan volgens Peter Graf, bij het softwarebedrijf SAP verantwoordelijk voor duurzaam beleid, tot heel wat frustraties en wrijvingen leiden: "Het opladen van een auto kan 30 minuten in beslag nemen, maar werknemers zitten ongeduldig te wachten tot ook zij hun auto op het elektrische net kunnen aansluiten. Dat ongeduld kan soms echter zo hoog oplopen dat ongevraagd de auto van een collega van het net wordt losgekoppeld om zelf de laadpaal te kunnen gebruiken. Dergelijke problemen kunnen flinke gevolgen hebben op de werkvloer". Graf merkt op dat SAP inmiddels een leidraad heeft opgesteld voor het gebruik van de laadpalen.

Gericht beleid voeren

Volgens ChargePoint, uitbater van een groot netwerk laadpalen, zouden bedrijven één laadpaal moeten installeren per 2 elektrische auto’s. "Bedrijven moeten een gericht beleid voeren rond elektrisch vervoer", zegt Pat Romano, chief executive van ChargePoint. "Het is met een vloot van 20 elektrische auto’s beter om geen infrastructuur aan te leggen dan slechts twee laadpunten". Het installeren van laadpalen kan echter een dure investering worden, vooral wanneer bedrijven ruimte leasen en niet wensen te investeren in een permanente oplaadinfrastructuur. Bij sommige ondernemingen moet inmiddels tijd aan de laadpalen vooraf worden gereserveerd.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding