Dat blijkt uit online onderzoek in opdracht van Bosch, begin november 2013 bij duizend Nederlanders. Het hoge prijskaartje van een elektrische auto en het geringe rijbereik blijven een struikelblok. 68 Procent kiest voor een benzineauto als volgende auto; nog eens acht procent overweegt een benzinehybride.

In het onderzoek, dat voor de derde maal werd uitgevoerd, polst Bosch naar de mening van de Nederlander over mobiliteit en duurzaamheid. De auto blijft het meest gebruikte (72%)  privé-vervoermiddel en meestal (79%)  is dat er een op benzine. 68 Procent zegt ook als volgende auto zeker te kiezen voor deze brandstof, gegeven de aankoopprijs  en het aantal af te leggen kilometers. Volgens 78 procent van de respondenten kan de traditionele verbrandingsmotor (diesel en benzine) de komende tien jaar nog zuiniger en milieuvriendelijker worden. 68 procent is ook bereid extra voor een zuinigere diesel- of benzineauto te betalen als de totale gebruikskosten hierdoor afnemen.

Iets meer dan de helft van de respondenten (55%) vindt de huidige 150 tot 200 kilometer actieradius van een EV onvoldoende. Van deze respondenten vindt 71 procent dat een elektrische auto minstens vijfhonderd kilometer moet kunnen afleggen vooraleer de accu te moeten opladen. Daarbij wil de Nederlander vooral niet lopen zoeken naar een plek. Hij wil zijn auto thuis (82%), op openbare laadplaatsen in de stad (73%), op het werk (62%), in de parkeergarage (61%) of aan het tankstation (59%) kunnen opladen. Zestig procent van de respondenten vindt dat de overheid onvoldoende doet om milieuvriendelijke auto’s te promoten. 73 procent vindt dat het de taak van de overheid is om voldoende oplaadinfrastructuur te voorzien en 58 procent vindt dat de overheid premies moet geven.