De auto´s zijn door veelal reguliere bedrijven ingezet voor hun dagelijks verkeer. Vanaf 2015 neemt Toyota zijn waterstofauto (fchv of fuel cell hybrid vehicle) in productie en sinds enige tijd rijden in Amerika en Japan evenwel al een paar honderd testauto’s rond. Deze worden door bedrijven en organisaties voor hun dagelijkse mobiliteit ingezet zodat Toyota de betrouwbaarheid van de techniek kan testen en verfijnen. De zogenoemde Polar Vortex die het noordoosten van Amerika en Canada geselde, was een ultieme proef voor de fcv´s van Toyota. Na een sneeuwstorm in Connecticut in de afgelopen week wees de thermometer overdag nog altijd -20 graden aan.
Fluctuaties in temperatuur zijn fnuikend voor volledig elektrische auto’s. Maar dus niet voor de waterstofauto, zo claimt Toyota. Het merk zegt dat ondanks de kou de actieradius gelijk bleef aan die onder normale omstandigheden. De auto’s reden zo’n 500 kilometer op één tank. In Yellowknife (Canada) zakte de temperatuur tot -30 en ook dat bleek voor fcv geen punt. De Toyota waterstofauto’s in deze testvloot hebben daarmee aangetoond in extremen te kunnen opereren. Eerder werd de aandrijflijn ook aan langdurige proeven in Death Valley (extreem heet) onderworpen.

De productie van de fcv wordt volgend jaar opgestart. De auto zal in 2015 in Japan worden geïntroduceerd. De Japanse overheid investeert flink in de waterstofinfrastructuur zodat rondom grootstedelijke regio’s volop getankt kan worden. Er wordt bekeken of in andere regio’s en landen, waar de waterstofinfrastructuur eveneens op orde is, de nieuwe auto ook kan worden geïntroduceerd.