Light laadpaal veel goedkoper: 2.000 in plaats van 5.000

Openbare laadpalen worden véél goedkoper. De prijs zakt van zo’n vijfduizend naar tweeduizend euro. Netbeheerders, Stichting e-laad en laadpaalproducenten leveren sinds deze week de ‘light’ voordeelpaal.

En dat is maar goed ook, want de gemiddelde openbare laadpaal wordt maar 22 uur per maand gebruikt en daarmee is de publieke laadpaal nou niet bepaald een geldmachine. De laadplaal light, zoals de bedenkers hem zelf noemen, bevat minder componenten, is compacter en het aansluiten gaat ook simpeler. Het maximale te leveren laadvermogen bedraagt 17 kWh (drie fasen 230V – 23A). Door de vereenvoudiging zakt de prijs van zo’n vijfduizend euro naar tweeduizend euro.  Het enige minpunt is dat er maar één auto tegelijk geladen kan worden. Zijn er twee auto’s, dan moeten er twee palen komen waarmee het prijsvoordeel weer grotendeels verdwijnt.
Tienduizend gebruikers
Of er sprake is van veel vraag? Er zijn dertigduizend ev’s en plug-ins maar slechts tienduizend rijders hebben een laadpas voor het gebruik van openbare laadpunten. De overige berijders laden thuis en  op kantoor en ervaren kennelijk geen aansporing op andere momenten gebruik te maken van openbare laadpunten. Op zich is dat goed want het betekent dat de druk op de bijna drieduizend openbare laadpunten beperkt blijft.
24 laaduren per maand
Die tienduizend berijders met een laadpas sluiten hun auto gemiddeld om de week aan op een openbaar laadpunt (23 keer per jaar). Dat resulteert in 231 duizend  laadsessies. Omgerekend wordt elke paal zes keer per maand gebruikt voor een totale duur van minder dan 24 uur. Per maand staat de gemiddelde laadpaal dus gewoon 29 tot 30 dagen niks te doen.
144 euro omzet per jaar
Per laadsessie wordt er 7 kWh stroom verkocht wat neerkomt op een omzet van minder dan twee euro (bij 28 ct/kWh). De gemiddelde omzet per openbare laadpaal ligt rond de  144 euro … per jaar! Geen vetpot dus. Nu we toch aan het rekenen zijn:  de openbare laadpalen hebben samen ruim acht  miljoen elektrische kilometer geleverd (bij 5 km/kWh) wat neerkomt op 2.838 elektrische kilometers per openbare laadpaal over heel 2013.  (bron: ZERauto)



 

Light laadpaal veel goedkoper: 2.000 in plaats van 5.000 - Automobielmanagement.nl

Light laadpaal veel goedkoper: 2.000 in plaats van 5.000

Openbare laadpalen worden véél goedkoper. De prijs zakt van zo’n vijfduizend naar tweeduizend euro. Netbeheerders, Stichting e-laad en laadpaalproducenten leveren sinds deze week de ‘light’ voordeelpaal.

En dat is maar goed ook, want de gemiddelde openbare laadpaal wordt maar 22 uur per maand gebruikt en daarmee is de publieke laadpaal nou niet bepaald een geldmachine. De laadplaal light, zoals de bedenkers hem zelf noemen, bevat minder componenten, is compacter en het aansluiten gaat ook simpeler. Het maximale te leveren laadvermogen bedraagt 17 kWh (drie fasen 230V – 23A). Door de vereenvoudiging zakt de prijs van zo’n vijfduizend euro naar tweeduizend euro.  Het enige minpunt is dat er maar één auto tegelijk geladen kan worden. Zijn er twee auto’s, dan moeten er twee palen komen waarmee het prijsvoordeel weer grotendeels verdwijnt.
Tienduizend gebruikers
Of er sprake is van veel vraag? Er zijn dertigduizend ev’s en plug-ins maar slechts tienduizend rijders hebben een laadpas voor het gebruik van openbare laadpunten. De overige berijders laden thuis en  op kantoor en ervaren kennelijk geen aansporing op andere momenten gebruik te maken van openbare laadpunten. Op zich is dat goed want het betekent dat de druk op de bijna drieduizend openbare laadpunten beperkt blijft.
24 laaduren per maand
Die tienduizend berijders met een laadpas sluiten hun auto gemiddeld om de week aan op een openbaar laadpunt (23 keer per jaar). Dat resulteert in 231 duizend  laadsessies. Omgerekend wordt elke paal zes keer per maand gebruikt voor een totale duur van minder dan 24 uur. Per maand staat de gemiddelde laadpaal dus gewoon 29 tot 30 dagen niks te doen.
144 euro omzet per jaar
Per laadsessie wordt er 7 kWh stroom verkocht wat neerkomt op een omzet van minder dan twee euro (bij 28 ct/kWh). De gemiddelde omzet per openbare laadpaal ligt rond de  144 euro … per jaar! Geen vetpot dus. Nu we toch aan het rekenen zijn:  de openbare laadpalen hebben samen ruim acht  miljoen elektrische kilometer geleverd (bij 5 km/kWh) wat neerkomt op 2.838 elektrische kilometers per openbare laadpaal over heel 2013.  (bron: ZERauto)