EU sluit deal met Duitsland over CO2-emissies

De Europese Unie heeft de norm voor de emissie-eisen voor personenauto’s verder aangescherpt maar de invoering is enigszins vertraagd. Met het compromis komt een einde aan een onenigheid met Duitsland.

Het Europese Parlement heeft dinsdag 25 februari  in Straatsburg gestemd over de grenswaarde van 95 gram per kilometer in 2021 (3,9 liter per honderd kilometer) via verschillende targets voor individuele fabrikanten. De huidige EU-regels gaan uit van een gemiddelde van 130 gram per kilometer vanaf 2015 en van een niet-bindende target van 95 gram voor 2020. Ook treedt het systeem van zogeheten superkredieten van 2020 tot 2022 in werking, waarbij de minst vervuilende auto’s per fabrikant de meest verontreinigende modellen mogen compenseren. Een zuinig exemplaar (met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer) wordt dan geteld voor twee auto’s. Hierdoor neemt de gemiddelde uitstoot van de fabrikant af, aangezien deze op basis van de totale productie wordt afgerekend en niet per auto. Maar het gelobby van de Duitse auto-industrie heeft dus weinig uitgehaald. Vorig jaar deed die een poging de invoering van de norm uit te stellen van 2020 naar 2024. 

Al in het midden van 2012 heeft de Europese Commissie voorgesteld de target voor 2020 bindend te verklaren. Maar de Duitse bondskanselier Angela Merkel deed daar (voordat zij herkozen werd)  erg moeilijk en stond erop dat de bindendverklaring niet doorging.
Het nieuwe compromis dat is nu goedgekeurd door het Parlement zal van toepassing zijn op 95 procent van de vloot nieuwe auto’s in 2020 en op honderd procent vanaf 2021. De regeringen binnen de EU hebben al signalen afgegeven dat ze wel steun willen geven aan het voorstel.  Hun uiteindelijke instemming in de komende weken zou daarmee een formaliteit zijn. 
Lobbyisten van milieuorganisaties zijn er ongelukkig mee maar ze hebben hun acceptatie laten blijken. "Het jaar uitstel van de nieuwe emissienormen is een ongewenste verzwakking om Duitse fabrikanten van luxe auto’s een plezier te doen.  Maar de uiteindelijke overeenstemming is toch een goede zaak voor het milieu, voor de economie in de EU en voor de automobilisten omdat het brandstofverbruik en de CO2-emissies met 27 procent worden verlaagd in zes jaar tijd", zo redeneert Greg Archer. Hij is ‘clean vehicle manager’ van de lobbyistengroep Transport & Environment.
De nieuwe norm helpt mee aan de reductie van broeikasgassen met een vijfde deel ten opzichte van 1990. CO2 wordt gezien als het belangrijkste broeikasgas. (bronnen: Automotive News Europe / Autointernationaal)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het terugdringen van de CO2-uitstoot is heel belangrijk voor de mensheid. Onze longen zijn zeer kwetsbaar.Hoe langer we wachten, hoe ernstiger het wordt voor onze gezondheid. Er zijn genoeg technische mogelijkheden om dit op te lossen, zonder dat het de economie schaadt.

Geplaatst door: Martin Hompus op

Beste Martin,
Kan je me uitleggen waarom CO2 schadelijk is voor onze longen ?
ik kom niet verder, dan dat het drinken van Spa Rood, dat immers “buist” van de CO2, ook schadelijk voor onze longen zou moeten zijn.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

“buist”, moet uiteraard BRUIST zijn, excuses.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Mijn vraag is hoe gaan merken als Maserati, Aston Martin en Ferrari met deze nieuwe wetgeving dit oplossen?cyun

Geplaatst door: td rollema op
EU sluit deal met Duitsland over CO2-emissies - Automobielmanagement.nl

EU sluit deal met Duitsland over CO2-emissies

De Europese Unie heeft de norm voor de emissie-eisen voor personenauto’s verder aangescherpt maar de invoering is enigszins vertraagd. Met het compromis komt een einde aan een onenigheid met Duitsland.

Het Europese Parlement heeft dinsdag 25 februari  in Straatsburg gestemd over de grenswaarde van 95 gram per kilometer in 2021 (3,9 liter per honderd kilometer) via verschillende targets voor individuele fabrikanten. De huidige EU-regels gaan uit van een gemiddelde van 130 gram per kilometer vanaf 2015 en van een niet-bindende target van 95 gram voor 2020. Ook treedt het systeem van zogeheten superkredieten van 2020 tot 2022 in werking, waarbij de minst vervuilende auto’s per fabrikant de meest verontreinigende modellen mogen compenseren. Een zuinig exemplaar (met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer) wordt dan geteld voor twee auto’s. Hierdoor neemt de gemiddelde uitstoot van de fabrikant af, aangezien deze op basis van de totale productie wordt afgerekend en niet per auto. Maar het gelobby van de Duitse auto-industrie heeft dus weinig uitgehaald. Vorig jaar deed die een poging de invoering van de norm uit te stellen van 2020 naar 2024. 

Al in het midden van 2012 heeft de Europese Commissie voorgesteld de target voor 2020 bindend te verklaren. Maar de Duitse bondskanselier Angela Merkel deed daar (voordat zij herkozen werd)  erg moeilijk en stond erop dat de bindendverklaring niet doorging.
Het nieuwe compromis dat is nu goedgekeurd door het Parlement zal van toepassing zijn op 95 procent van de vloot nieuwe auto’s in 2020 en op honderd procent vanaf 2021. De regeringen binnen de EU hebben al signalen afgegeven dat ze wel steun willen geven aan het voorstel.  Hun uiteindelijke instemming in de komende weken zou daarmee een formaliteit zijn. 
Lobbyisten van milieuorganisaties zijn er ongelukkig mee maar ze hebben hun acceptatie laten blijken. "Het jaar uitstel van de nieuwe emissienormen is een ongewenste verzwakking om Duitse fabrikanten van luxe auto’s een plezier te doen.  Maar de uiteindelijke overeenstemming is toch een goede zaak voor het milieu, voor de economie in de EU en voor de automobilisten omdat het brandstofverbruik en de CO2-emissies met 27 procent worden verlaagd in zes jaar tijd", zo redeneert Greg Archer. Hij is ‘clean vehicle manager’ van de lobbyistengroep Transport & Environment.
De nieuwe norm helpt mee aan de reductie van broeikasgassen met een vijfde deel ten opzichte van 1990. CO2 wordt gezien als het belangrijkste broeikasgas. (bronnen: Automotive News Europe / Autointernationaal)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het terugdringen van de CO2-uitstoot is heel belangrijk voor de mensheid. Onze longen zijn zeer kwetsbaar.Hoe langer we wachten, hoe ernstiger het wordt voor onze gezondheid. Er zijn genoeg technische mogelijkheden om dit op te lossen, zonder dat het de economie schaadt.

Geplaatst door: Martin Hompus op

Beste Martin,
Kan je me uitleggen waarom CO2 schadelijk is voor onze longen ?
ik kom niet verder, dan dat het drinken van Spa Rood, dat immers “buist” van de CO2, ook schadelijk voor onze longen zou moeten zijn.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

“buist”, moet uiteraard BRUIST zijn, excuses.

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Mijn vraag is hoe gaan merken als Maserati, Aston Martin en Ferrari met deze nieuwe wetgeving dit oplossen?cyun

Geplaatst door: td rollema op