Nanoflowcel: opladen door elektrolyt te tanken

De op de salon van Geneve gepresenteerde Quant-e sportlimousine haalt zijn energie uit een flow battery, een zogenoemde nanoflowcel een kruising tussen een accu en een brandstofcel.

De conceptauto haalt z’n elektriciteit niet uit een gangbare lithiumaccu maar van een flow battery.  Het prototype heeft twee tanks van tweehonderd liter waar vanuit twee vloeibare elektrolyten rondgepompt door de flow battery. Die heft twee aansluitpolen scheidt de vloeistofstromen met een dun membraan. In de batterij vindt een redoxreactie plaats waarbij positief geladen deeltjes door het membraan bewegen en elektronen van de ene naar de andere aansluitpool via een elektrisch circuit. De batterij is weer op te laden door gewoon nieuw elektrolyt te tanken.
Marnix Wagemaker van de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft zegt in Technisch Weekblad dat de flow battery enkele potentiële voordelen heeft ten opzichte van de brandstofcel. Een flow battery werkt efficiënter, zegt hij. "Daar staat tegenover dat de betreffende elektrolyten veel lastiger in de omgang zijn dan de waterstof voor brandstofcellen. Het gaat om visceuze vloeistoffen, die je goed moet opsluiten." Een belangrijke belemmering voor het toepassen van flow battery ‘s  is volgens deze wetenschapper dat er nog nergens enige vorm van tankinfrastructuur aanwezig is. "Wat dat betreft heeft waterstof een zekere voorsprong."
Volgens de fabrikant is de actieradius van de auto zeshonderd kilometer is  met een energieverbruik van zo’n 20 kWh per 100 kilometer.

Nanoflowcel: opladen door elektrolyt te tanken - Automobielmanagement.nl

Nanoflowcel: opladen door elektrolyt te tanken

De op de salon van Geneve gepresenteerde Quant-e sportlimousine haalt zijn energie uit een flow battery, een zogenoemde nanoflowcel een kruising tussen een accu en een brandstofcel.

De conceptauto haalt z’n elektriciteit niet uit een gangbare lithiumaccu maar van een flow battery.  Het prototype heeft twee tanks van tweehonderd liter waar vanuit twee vloeibare elektrolyten rondgepompt door de flow battery. Die heft twee aansluitpolen scheidt de vloeistofstromen met een dun membraan. In de batterij vindt een redoxreactie plaats waarbij positief geladen deeltjes door het membraan bewegen en elektronen van de ene naar de andere aansluitpool via een elektrisch circuit. De batterij is weer op te laden door gewoon nieuw elektrolyt te tanken.
Marnix Wagemaker van de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft zegt in Technisch Weekblad dat de flow battery enkele potentiële voordelen heeft ten opzichte van de brandstofcel. Een flow battery werkt efficiënter, zegt hij. "Daar staat tegenover dat de betreffende elektrolyten veel lastiger in de omgang zijn dan de waterstof voor brandstofcellen. Het gaat om visceuze vloeistoffen, die je goed moet opsluiten." Een belangrijke belemmering voor het toepassen van flow battery ‘s  is volgens deze wetenschapper dat er nog nergens enige vorm van tankinfrastructuur aanwezig is. "Wat dat betreft heeft waterstof een zekere voorsprong."
Volgens de fabrikant is de actieradius van de auto zeshonderd kilometer is  met een energieverbruik van zo’n 20 kWh per 100 kilometer.