Stichting Brandstofverlies sleepte autofabrikant Toyota onlangs voor de rechter wegens ‘misleiding’ van klanten met het brandstofverbruik, van vooral de hybride modellen. Volgens de stichting wijkt het opgegeven verbruik van Toyota’s sterk af van het gebruik in de praktijk. De organisatie geeft als voorbeeld een Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. ‘Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3 maar in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37 procent”, aldus de stichting destijds.
Toyota zegt vandaag 17 maart in een persbericht dat de uitspraak van de voorzieningenrechter "conform onze verwachting is aangezien we volledig voldoen aan de Europese wetgeving."
Het door automerken gecommuniceerde officiële brandstofverbruik is het resultaat van de officiële EU-meetmethoden in een door de EU voorgeschreven testcyclus. Deze cyclus is voorgeschreven in de Europese wetgeving. De cyclus is ontwikkeld om het de consument mogelijk te maken het verbruik van auto’s – gemeten onder gelijke meetomstandigheden – onderling met elkaar te vergelijken. De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die gecommuniceerd mogen worden en dát is nu dus door de voorzieningenrechter bevestigd.
Een en ander laat natuurlijk onverlet dat de verbruikcijfers in de praktijk erg kunnen afwijken van de cijfers die de fabrikant opgeeft, afhankelijk van allerlei factoren zoals gebruik en rijstijl. Maar dat is een veel breder probleem dat ook niet alleen voor Toyota geldt maar in principe voor alle merken. 

     

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding