Het is een publiek/private oplossing om meer openbaar toegankelijke laadpunten uit te rollen op plekken waar ze nodig zijn. De ANWB realiseerde onlangs de eerste in Eindhoven. Bij zo’n verlengde huisaansluiting reserveert de gemeente een parkeerplek op straat en wordt bebording geplaatst. De ev-rijder zorgt dat bij die plek een oplaadpunt komt, aangesloten op de eigen meterkast. Met de oplossing omzeilt de gemeente de aanschafkosten van het oplaadpunt en vooral ook de kostbare aansluiting ervan door een netbeheerder. De ev-rijder kan met deze variant dicht bij huis de ev of plug-in hybride opladen ook als hij of zij niet kan parkeren en laden op eigen terrein. Ongeveer  twee op de drie ev’s en plug-ins is afhankelijk van openbare laadvoorzieningen. Het gaat dus om ruim twintigduizend voertuigen waarvoor zo’n 3.750 openbare laadplekken beschikbaar zijn plus nog eenzelfde aantal deels openbare laadpunten.

Buurtrelaties

Het laadpunt op basis van een verlengde huisaansluiting is een openbare laadplek, waar ook andere rijders gebruik van kunnen maken. De ANWB ziet deze variant daarom als een oplossing voor het dreigende tekort aan laadpunten. De organisatie wil tien van deze aansluitingen aanleggen bij wijze van proef.  In woonwijken met meerdere oplaadbare auto’s is de verlengde huisaansluiting natuurlijk een test voor de buurtrelaties. Onderzoeksbureau Movares stelt in een analyse dat de verlengde huisaansluiting voor sommige situaties een oplossing is, bijvoorbeeld in woonwijken met een lage parkeerdruk.  Bron: ZERauto