1 miljoen ev’s in Duitsland in 2020 moeilijk te halen

Het politieke doel van de Duitse regering om in het jaar 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, kan alleen worden bereikt met stimulerende overheidsmaatregelen.

Dat zeggen wetenschappers van het Fraunhofer Institut ISI. Zij zetten een duidelijk vraagteken bij deze target.  De verschillende scenario’s voor de positie van de elektrische auto in 2020 bewegen zich tussen de 150 duizend en de miljoen stuks, aldus onderzoeker Martin Wietschel van het Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung (ISI) tijdens een congres van de Duitse  koepelorganisatie VDA. De Duitse regering wil dat het er minstens een miljoen zijn (overigens inclusief de hybrides). Berlijn heeft altijd wel gezegd dat dit een ambitieus doel is maar de staatssecretaris Katherina Reiche (CDU) zei onlangs ook nog dat zij ‘zeer optimistisch’ is over het bereiken van dit doel.
Maar de wetenschap zet vraagtekens bij het doel. Het ISI heeft in opdracht van het Duitse Nationalen Plattform Elekltromobilität een voorspellende berekening gemaakt en concludeert dat het miljoen wel mogelijk is. Maar er zijn veel onzekerheden die een meer concrete voorspelling in de weg staan. De onderzoekers komen daarbij tot drie kernpunten. Op de eerste plaats is eigenlijk alleen zeker dat er veel onzeker is. Met onderzocht diverse factoren die een essentiële rol spelen zoals de prijsontwikkeling van batterijen, aardolie en stroom. En alleen deze factoren laten al een zeer breed scale aan uitkomsten zien. Voorts vindt men dat de privépersonen een belangrijke rol spelen naast de zakelijke vloten. En de consumenten moeten bereid zijn de hogere prijs te betalen. Het ISI denkt dat de e-auto de meeste kans maakt bij goedbetaalde mannen van zo’n 45 jaar, die een familie hebben en geïnteresseerd zijn in technologie én milieu en die als forens relatief korte afstanden rijden. Men moet meer dan 15 duizend kilometer per jaar rijden en bij hybride auto’s moet men meer dan tachtig procent elektrisch rijden, wil het economisch interessant zijn. Het lijkt alemaal nogal wat maar een belangrijk deel (één op de drie) van de profielen van privé automobilisten voldoet eraan, zo concludeert de studie.   

Ten derde concludeert de analyse dat de target van een miljoen e-auto’s zonder stimulering van de overheid alleen worden bereikt onder zeer gunstige omstandigheden. Er is in politiek Duitsland momenteel sprake van goedkope kredieten voor e-auto’s, maar de details daarover ontbreken. (bron: ISI/dpa)

1 miljoen ev’s in Duitsland in 2020 moeilijk te halen - Automobielmanagement.nl

1 miljoen ev’s in Duitsland in 2020 moeilijk te halen

Het politieke doel van de Duitse regering om in het jaar 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, kan alleen worden bereikt met stimulerende overheidsmaatregelen.

Dat zeggen wetenschappers van het Fraunhofer Institut ISI. Zij zetten een duidelijk vraagteken bij deze target.  De verschillende scenario’s voor de positie van de elektrische auto in 2020 bewegen zich tussen de 150 duizend en de miljoen stuks, aldus onderzoeker Martin Wietschel van het Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung (ISI) tijdens een congres van de Duitse  koepelorganisatie VDA. De Duitse regering wil dat het er minstens een miljoen zijn (overigens inclusief de hybrides). Berlijn heeft altijd wel gezegd dat dit een ambitieus doel is maar de staatssecretaris Katherina Reiche (CDU) zei onlangs ook nog dat zij ‘zeer optimistisch’ is over het bereiken van dit doel.
Maar de wetenschap zet vraagtekens bij het doel. Het ISI heeft in opdracht van het Duitse Nationalen Plattform Elekltromobilität een voorspellende berekening gemaakt en concludeert dat het miljoen wel mogelijk is. Maar er zijn veel onzekerheden die een meer concrete voorspelling in de weg staan. De onderzoekers komen daarbij tot drie kernpunten. Op de eerste plaats is eigenlijk alleen zeker dat er veel onzeker is. Met onderzocht diverse factoren die een essentiële rol spelen zoals de prijsontwikkeling van batterijen, aardolie en stroom. En alleen deze factoren laten al een zeer breed scale aan uitkomsten zien. Voorts vindt men dat de privépersonen een belangrijke rol spelen naast de zakelijke vloten. En de consumenten moeten bereid zijn de hogere prijs te betalen. Het ISI denkt dat de e-auto de meeste kans maakt bij goedbetaalde mannen van zo’n 45 jaar, die een familie hebben en geïnteresseerd zijn in technologie én milieu en die als forens relatief korte afstanden rijden. Men moet meer dan 15 duizend kilometer per jaar rijden en bij hybride auto’s moet men meer dan tachtig procent elektrisch rijden, wil het economisch interessant zijn. Het lijkt alemaal nogal wat maar een belangrijk deel (één op de drie) van de profielen van privé automobilisten voldoet eraan, zo concludeert de studie.   

Ten derde concludeert de analyse dat de target van een miljoen e-auto’s zonder stimulering van de overheid alleen worden bereikt onder zeer gunstige omstandigheden. Er is in politiek Duitsland momenteel sprake van goedkope kredieten voor e-auto’s, maar de details daarover ontbreken. (bron: ISI/dpa)