Volgens de VVG kan de overheid een voorbeeld nemen aan Duitsland en België, die LPG stimuleren door minder of geen accijns te heffen. Pehr Teulings, directeur van de VVG noemt "te gek voor woorden dat de accijns op LPG met 7 cent per liter is verhoogd om een gat van vijftig miljoen euro in de begroting te dichten. Terwijl vijfhonderd  miljoen is uitgegeven aan stimuleren van vooral grote stekkerauto’s, waarin naast een batterij ook nog een benzinemotor zit."

De VVG roept de staatssecretaris op de accijnsverhoging van LPG zo snel mogelijk terug te draaien. "Niet alleen wordt de economie nu hard geraakt, een verdwenen tankstation komt nooit meer terug, inclusief alle bedrijvigheid die daaraan is verbonden." Niet alleen leveranciers van autogas zullen de gevolgen ondervinden, maar ook installatie- en onderhoudsbedrijven van tankstations, tankbouwers, inbouwspecialisten en fabrikanten van autogasinstallaties.

Ook vindt de belangenorganisatie dat het vertrouwen in LPG als schoonste brandstof moet worden hersteld. Dat kan door de accijns te verlagen en voor de komende jaren vast te leggen. "Dat geeft een signaal af aan ondernemers en consumenten."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding