Europa: elektrische auto moet meer lawaai maken

Het Europees Parlement verplicht autofabrikanten vanaf 2019 hybride en EV’s uit te rusten met een geluidssysteem dat andere weggebruikers waarschuwt.

Volgens het bericht in de Volkskrant is er daarnaast een wetsvoorstel gedeponeerd om gewone auto’s vanaf 2024 maximaal 68 decibel te laten maken. Nu is dat 74 decibel.

Voor fietsers en voetgangers vormen de fluisterstille hybrides en EV’s een potentieel gevaar. Zeker in een stedelijke omgeving, met diverse geluidsbronnen, hoor je een elektrisch aangedreven voertuig niet aankomen. Over vijf jaar moeten de modellen daarom juist méér geluid gaan produceren. Daarmee volgt Europa de VS, dat al eerder besloot bij wet meer lawaai af te dwingen. Tot die tijd zijn automobilisten zelf creatief: in Californië laten ze in drukke straten de ramen zakken en zetten ze de geluidsinstallatie harder.

Bron: Volkskrant

Europa: elektrische auto moet meer lawaai maken - Automobielmanagement.nl

Europa: elektrische auto moet meer lawaai maken

Het Europees Parlement verplicht autofabrikanten vanaf 2019 hybride en EV’s uit te rusten met een geluidssysteem dat andere weggebruikers waarschuwt.

Volgens het bericht in de Volkskrant is er daarnaast een wetsvoorstel gedeponeerd om gewone auto’s vanaf 2024 maximaal 68 decibel te laten maken. Nu is dat 74 decibel.

Voor fietsers en voetgangers vormen de fluisterstille hybrides en EV’s een potentieel gevaar. Zeker in een stedelijke omgeving, met diverse geluidsbronnen, hoor je een elektrisch aangedreven voertuig niet aankomen. Over vijf jaar moeten de modellen daarom juist méér geluid gaan produceren. Daarmee volgt Europa de VS, dat al eerder besloot bij wet meer lawaai af te dwingen. Tot die tijd zijn automobilisten zelf creatief: in Californië laten ze in drukke straten de ramen zakken en zetten ze de geluidsinstallatie harder.

Bron: Volkskrant