Of dat in de toekomst zo zal blijven, staat nog te bezien nu autofabrikanten op de autoshow in Beijing juist plannen hebben aangekondigd op korte termijn meer plug-ins dan ev’s te zullen introduceren. Zo kondigde de Volkswagen Groep aan voor 2018 acht phev’s in China te brengen op slechts twee elektrische modellen. Volvo Car en het Chinese moederbedrijf Zhejiang Geely Holding Group onthulden op de show elk één phev, respectievelijk de Volvo S60 L en de Geely Emgrand Cross. Beide zullen volgend jaar in productie gaan. BYD bouwt momenteel de meeste elektrische modellen van de e6 en van de elektrische bus K9, maar onthulde in Beijing slechts één nieuw model: de Denza. Het betreft een compacte sedan die samen met Daimler is ontwikkeld.

Ondanks dat incentives voor elektrische auto’s groter zijn, is er altijd nog het probleem van de infrastructuur: er zijn simpelweg niet genoeg openbare laadstations. Hoewel de Chinese overheid de staatsoliemaatschappijen en elektriciteitsbedrijven al jaren dringend verzoekt meer laadstations te bouwen, hebben zij daar zonder tegemoetkoming in de kosten weinig oren naar. Beijing en Shanghai hebben beide twintig miljoen inwoners, maar slechts 69 respectievelijk twaalf (!) laadstations.
Vorig jaar werden in China 14,6 duizend elektrische auto’s verkocht en ruim drieduizend PHEVs, hetgeen vooral te danken is aan het feit dat overheidsinstellingen en taxicentrales ev’s kochten – meer voor een groen imago dan voor het praktische nut. Verwacht wordt dat dit jaar, of op zijn laatst in 2015, de posities van de ev en de phev zullen zijn omgedraaid. (HHemmes)