Daarmee ligt Nederland iets achter op Duitsland (die eind dit jaar de auto krijgen) en ver achter op de Amerikanen die in juli aanstaande al elektrisch kunnen rijden in de B-Klasse.
40 mille
In de VS beginnen de prijzen bij 41.450 dollar. Hoewel de Nederlandse specificaties nog niet helemaal vast staan, wordt gemikt op een verkoopprijs die begint bij iets minder dan veertigduizend euro. Daarmee plaatste Mercedes-Benz de B-Klasse Electric Drive tegenover onder meer de i3 van BMW, de elektrische Volkswagen Golf en de Nissan Leaf. Met een beetje goede wil kunnen ook de hybride Outlander van Mitsubishi en de oplaadbare Prius van Toyota als concurrent gezien worden. In elk geval zitten ze in dezelfde prijsklasse en zit er ook een stekker aan.

200 kilometer
De auto kan tweehonderd kilometer non-stop elektrisch rijden (NEDC) en is dankzij de lader van 11 kWh in een paar uurtjes weer vol. De accu zit in de bodem van de auto heeft een capaciteit van 32 kWh waarvan er 28 gebruikt kunnen worden. Aardig is dat met een apart knopje op het dashboard de capaciteit tijdelijk met vijftien procent kan worden vergroot. Uiteraard wel inschakelen vóór het opladen.
8 jaar garantie
Voor de aandrijving zorgt een 132 kW/340 Nm motor – al deze techniek komt van de Duitse technici. De accu komt van Tesla Motors. Mercedes-Benz levert de auto met acht jaar garantie op de accu. Bij een defect of capaciteitsverlies van meer dan dertig procent, komt er een nieuwe accu in.
De fabrikant bouwt de auto op de productielijn van de B-Klasse in Rastatt. Komende vier jaar wil Mercedes-Benz enkele tienduizenden exemplaren bouwen. (Bron: zerauto)