De onderzoekers beoordeelden 52 dealers van achttien verschillende automerken op grond van criteria als ‘verkoopcompetentie’, ‘verkoopplek’ en ‘voertuigbeleving’. Bij de beantwoording van technische vragen scoren de verkopers gemiddeld een 3,5 (in Duitsland is 1 het hoogste rapportcijfer en 6 het laagste). Nog slechter (3,9) is het vermogen om klanten enthousiast voor een EV te maken. De persoonlijke houding van verkopers ten opzichte van het onderwerp elektrische mobiliteit houdt evenmin over (4,1). "De verkopers als sleutelfiguren kunnen vaak hun producten niet goed aan de man brengen, omdat ze de klantsegmenten ‘Early Adopter’ niet goed kennen of benaderen", stelt Kienbaum.

Probleem is verder de presentatie van elektrische voertuigen. Bij de onderzochte dealers staan ze vaak niet erg aantrekkelijk gepresenteerd. Bij slechts veertien van de 52 dealerbedrijven was het mogelijk een ev of plug-in hybrid te bekijken. En slechts zes procent van de dealers kon de klant een proefrit aanbieden – een doodzonde. "Juist in het segment van elektrische mobiliteit speelt bij de vermarkting emotie een grote rol. De potentiële klant moet professioneel advies krijgen en overtuigd worden van de voordelen van deze voor hem nog onbekende techniek. Daarin weegt de rijervaring zwaar mee. Elektrisch rijden is meer dan een milieubeslissing", aldus bureau Kienbaum.

Bron: Kfz-Betrieb