Elektrisch rijden: it’s all about the money

Goedkoper, duurder, bijna voor niks en met korting: dat is de optelsom van een volle week nieuws over auto’s-met-stekkers. We zouden bijna vergeten dat elektrisch rijden in de basis niet gaat om de muntjes, maar om luchtkwaliteit, geluid en groene energie. Maar goed, het is allang duidelijk dat geld vaak meer invloed heeft op gedrag dan principes.

Leaf leasen bij Natuur & Milieu

Daarom stapt een club met principes in de autohandel. Voortaan kunnen we bij Natuur & Milieu de elektrische Nissan Leaf leasen. Doel van deze opmerkelijke actie is meer mensen in een elektrische auto te krijgen.  Het aanbod doet Natuur & Milieu in samenwerking met Directlease en geldt tot en met de eerste week van juli.

De lease-Leaf kost bij Natuur & Milieu 407 euro per maand inclusief BTW. Dat is heel wat minder dan de 538 euro die iemand kwijt is aan een VW Golf of de 601 euro die een Renault Mégane per maand kost. Deze bedragen zijn opgesteld in samenwerking met de ANWB. Volgens natuur & Milieu weten veel mensen nauwelijks wat ze per maand kwijt zijn aan hun auto.

Werknemer krijgt brandstofrekening

Terwijl de Natuur & Milieu besparingen aanbiedt, blijkt dat leaserijders van plug-in hybrides en hun werkgevers juist dieper in de buidel moeten tasten dan gedacht. En dat levert wel eens frictie op: wie draait er op voor de hogere benzine- of dieselkosten? Is dat de werknemer die meer had moeten opladen? Of de werkgever die zich moet realiseren dat het normverbruik van dit type auto nu eenmaal geen maatstaf is voor het berekenen van de kosten?

De Vereniging Auto van de Zaak zegt dat er tientallen meldingen zijn gekomen van rijders die een brandstofrekening gepresenteerd kregen. Daarom heeft de club heeft een aantal juridisch onderbouwde artikelen opgesteld die opgenomen kunnen worden in een autoregeling, zodat de zaken vooraf geregeld zijn. De artikelen zijn getoetst door leasemaatschappijen.

BoschCar: 10 cent per kilometer

En dan zijn er de gelukkige mensen die straks bijna niks meer betalen voor hun elektrische kilometers. Ze zijn te vinden in Den Bosch, tenminste als het initiatief van GroenLinks van de grond komt. De fractie wil de BoschCar introduceren: een elektrische brommobiel waarmee mensen van station of bushalte naar het centrum kunnen rijden. Er moeten vijftig stuks komen. Gebruikers openen en starten met een pasje en laten het voertuig achter bij de eindbestemming. En dat voor maar 10 cent per kilometer. Iedereen vanaf zestien jaar mag erin rijden. GroenLinks wil met een pilot testen of het plan aanslaat bij het publiek.

Korting op parkeertarieven!

Ook is er voordelig nieuws voor iedereen die z’n elektrische auto wil parkeren in Madrid. De stad introduceert slimme parkeermeters die lagere tarieven hanteert voor auto’s met een stekker. Voor deze auto’s is parkeren twintig procent voordeliger. Oudere diesels betalen juist twintig procent meer. De meters bepalen het tarief op basis van het kenteken. Madrid is de eerste stad die een dergelijke methode hanteert om het gebruik van schonere auto’s aan te moedigen.

Bron: ZERauto

Reacties

Als werkgever is het verstandig om goed beleid omtrent schonere (minder belastend voor de privéportemonnee) auto’s op te stellen en goed uit te voeren. Werken met een mobiliteitsbudget (bonus/malus) is een van de mogelijkheden om kosten beheersbaar te houden. Werknemers worden zo beloond voor zuinig rijgedrag. Daarnaast zijn er nog vele andere manieren. Belangrijk is het creëren van meer bewustwording en het verhogen van de betrokkenheid bij de medewerkers. Zo leg je de juiste basis voor een structurele verlaging van de kosten! Zeer groot bijkomend voordeel is dat ook de kosten voor onderhoud en schade zullen dalen.

Geplaatst door: Martijn Roede op
Elektrisch rijden: it’s all about the money - Automobielmanagement.nl

Elektrisch rijden: it’s all about the money

Goedkoper, duurder, bijna voor niks en met korting: dat is de optelsom van een volle week nieuws over auto’s-met-stekkers. We zouden bijna vergeten dat elektrisch rijden in de basis niet gaat om de muntjes, maar om luchtkwaliteit, geluid en groene energie. Maar goed, het is allang duidelijk dat geld vaak meer invloed heeft op gedrag dan principes.

Leaf leasen bij Natuur & Milieu

Daarom stapt een club met principes in de autohandel. Voortaan kunnen we bij Natuur & Milieu de elektrische Nissan Leaf leasen. Doel van deze opmerkelijke actie is meer mensen in een elektrische auto te krijgen.  Het aanbod doet Natuur & Milieu in samenwerking met Directlease en geldt tot en met de eerste week van juli.

De lease-Leaf kost bij Natuur & Milieu 407 euro per maand inclusief BTW. Dat is heel wat minder dan de 538 euro die iemand kwijt is aan een VW Golf of de 601 euro die een Renault Mégane per maand kost. Deze bedragen zijn opgesteld in samenwerking met de ANWB. Volgens natuur & Milieu weten veel mensen nauwelijks wat ze per maand kwijt zijn aan hun auto.

Werknemer krijgt brandstofrekening

Terwijl de Natuur & Milieu besparingen aanbiedt, blijkt dat leaserijders van plug-in hybrides en hun werkgevers juist dieper in de buidel moeten tasten dan gedacht. En dat levert wel eens frictie op: wie draait er op voor de hogere benzine- of dieselkosten? Is dat de werknemer die meer had moeten opladen? Of de werkgever die zich moet realiseren dat het normverbruik van dit type auto nu eenmaal geen maatstaf is voor het berekenen van de kosten?

De Vereniging Auto van de Zaak zegt dat er tientallen meldingen zijn gekomen van rijders die een brandstofrekening gepresenteerd kregen. Daarom heeft de club heeft een aantal juridisch onderbouwde artikelen opgesteld die opgenomen kunnen worden in een autoregeling, zodat de zaken vooraf geregeld zijn. De artikelen zijn getoetst door leasemaatschappijen.

BoschCar: 10 cent per kilometer

En dan zijn er de gelukkige mensen die straks bijna niks meer betalen voor hun elektrische kilometers. Ze zijn te vinden in Den Bosch, tenminste als het initiatief van GroenLinks van de grond komt. De fractie wil de BoschCar introduceren: een elektrische brommobiel waarmee mensen van station of bushalte naar het centrum kunnen rijden. Er moeten vijftig stuks komen. Gebruikers openen en starten met een pasje en laten het voertuig achter bij de eindbestemming. En dat voor maar 10 cent per kilometer. Iedereen vanaf zestien jaar mag erin rijden. GroenLinks wil met een pilot testen of het plan aanslaat bij het publiek.

Korting op parkeertarieven!

Ook is er voordelig nieuws voor iedereen die z’n elektrische auto wil parkeren in Madrid. De stad introduceert slimme parkeermeters die lagere tarieven hanteert voor auto’s met een stekker. Voor deze auto’s is parkeren twintig procent voordeliger. Oudere diesels betalen juist twintig procent meer. De meters bepalen het tarief op basis van het kenteken. Madrid is de eerste stad die een dergelijke methode hanteert om het gebruik van schonere auto’s aan te moedigen.

Bron: ZERauto

Reacties

Als werkgever is het verstandig om goed beleid omtrent schonere (minder belastend voor de privéportemonnee) auto’s op te stellen en goed uit te voeren. Werken met een mobiliteitsbudget (bonus/malus) is een van de mogelijkheden om kosten beheersbaar te houden. Werknemers worden zo beloond voor zuinig rijgedrag. Daarnaast zijn er nog vele andere manieren. Belangrijk is het creëren van meer bewustwording en het verhogen van de betrokkenheid bij de medewerkers. Zo leg je de juiste basis voor een structurele verlaging van de kosten! Zeer groot bijkomend voordeel is dat ook de kosten voor onderhoud en schade zullen dalen.

Geplaatst door: Martijn Roede op