4 van 10 autofabrikanten haalt emissienorm 2021 niet

Vier van de tien grootste autofabrikanten in Europa zullen de targets voor reductie van de CO2-uitstoot niet halen wat die fabrikanten boetes zal opleveren van honderden miljoenen euro’s.

Dat meldt Financial Times op basis van een jaarlijks rapport van Transport & Environment, een milieu-denktank. General Motors, BMW, Fiat en Hyundai verkopen samen per jaar meer dan drie miljoen auto’s in Europa. Maar ze lopen achter bij de gewenste verlaging en zullen de deadline van 2021 niet halen, verwacht de denktank. Sterke dalingen van de CO2-uitstoot is een van de grootste problemen van de moderne auto-industrie. Europa heeft de zwaarste regels wereldwijd die van de fabrikanten eisen dat ze de uitstoot van hun wagenpark met zo’n vijftig procent verlagen tussen 2011 en 2021. Downsizing, gewichtsverlaging en alternatieve aandrijvingen kosten de fabrikanten enorme bedragen voor onderzoek en ontwikkeling.

Gebaseerd op het huidige tempo van emissieverlaging van de fabrikanten, zal Fiat de gemiddelde norm van 95 gram per kilometer over zijn gehele leveringsprogramma een jaar te laat bereiken. GM en BMW zullen drie jaar te laat zijn en Hyundai gaat ’t pas halen in 2025, heeft T&E berekend. Alle vier de bedrijven hebben benadrukt dat ze op schema liggen en verklaarden dat toekomstige motoren en ontwerpen het tempo van verlaging zullen versnellen. In de T&E-studie wordt geen rekening gehouden met de toepassing van de zogenoemde supercredits, die kunnen fabrikanten gebruiken om hun uitstoottotalen kunstmatig te verlagen. De credits kan men verdienen door bijvoorbeeld een bepaald aantal elektrische auto’s te verkopen. Met name BMW verwacht er veel van door de inzet van zijn elektrische i-range.

Volkswagen, Peugeot Citroën, Renault, Ford, Daimler en Toyota, die samen de rest van de toptien uitmaken, zitten volgens T&E wel op schema. Het onderzoek komt nu de Europese autoindustrie bezig is de implementatie van een nieuwe testprocedure voor het brandstofverbruik (c.q. de CO2-uitstoot) te vertragen. Die nieuwe procedure moet volgens het Europese Parlement de mazen in het net dichten die de fabrikanten nu gebruiken om ervoor te zorgen dat hun auto’s tijdens de test minder CO2 uitstoten dan ze in de dagelijkse praktijk zullen doen. (bron: T&E / FT)

 

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En volelektrische auto’s op de markt brengen met een vertrouwd gezicht. Dus geen merkvreemde ontwerpen.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Mitsubishi Outlander PHEV op LPG, voordelig en milieu vriendelijk autorijden

Geplaatst door: Meman LPG op
4 van 10 autofabrikanten haalt emissienorm 2021 niet - Automobielmanagement.nl

4 van 10 autofabrikanten haalt emissienorm 2021 niet

Vier van de tien grootste autofabrikanten in Europa zullen de targets voor reductie van de CO2-uitstoot niet halen wat die fabrikanten boetes zal opleveren van honderden miljoenen euro’s.

Dat meldt Financial Times op basis van een jaarlijks rapport van Transport & Environment, een milieu-denktank. General Motors, BMW, Fiat en Hyundai verkopen samen per jaar meer dan drie miljoen auto’s in Europa. Maar ze lopen achter bij de gewenste verlaging en zullen de deadline van 2021 niet halen, verwacht de denktank. Sterke dalingen van de CO2-uitstoot is een van de grootste problemen van de moderne auto-industrie. Europa heeft de zwaarste regels wereldwijd die van de fabrikanten eisen dat ze de uitstoot van hun wagenpark met zo’n vijftig procent verlagen tussen 2011 en 2021. Downsizing, gewichtsverlaging en alternatieve aandrijvingen kosten de fabrikanten enorme bedragen voor onderzoek en ontwikkeling.

Gebaseerd op het huidige tempo van emissieverlaging van de fabrikanten, zal Fiat de gemiddelde norm van 95 gram per kilometer over zijn gehele leveringsprogramma een jaar te laat bereiken. GM en BMW zullen drie jaar te laat zijn en Hyundai gaat ’t pas halen in 2025, heeft T&E berekend. Alle vier de bedrijven hebben benadrukt dat ze op schema liggen en verklaarden dat toekomstige motoren en ontwerpen het tempo van verlaging zullen versnellen. In de T&E-studie wordt geen rekening gehouden met de toepassing van de zogenoemde supercredits, die kunnen fabrikanten gebruiken om hun uitstoottotalen kunstmatig te verlagen. De credits kan men verdienen door bijvoorbeeld een bepaald aantal elektrische auto’s te verkopen. Met name BMW verwacht er veel van door de inzet van zijn elektrische i-range.

Volkswagen, Peugeot Citroën, Renault, Ford, Daimler en Toyota, die samen de rest van de toptien uitmaken, zitten volgens T&E wel op schema. Het onderzoek komt nu de Europese autoindustrie bezig is de implementatie van een nieuwe testprocedure voor het brandstofverbruik (c.q. de CO2-uitstoot) te vertragen. Die nieuwe procedure moet volgens het Europese Parlement de mazen in het net dichten die de fabrikanten nu gebruiken om ervoor te zorgen dat hun auto’s tijdens de test minder CO2 uitstoten dan ze in de dagelijkse praktijk zullen doen. (bron: T&E / FT)

 

  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En volelektrische auto’s op de markt brengen met een vertrouwd gezicht. Dus geen merkvreemde ontwerpen.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Mitsubishi Outlander PHEV op LPG, voordelig en milieu vriendelijk autorijden

Geplaatst door: Meman LPG op