Oplaadnieuws: aantal punten stijgt maar tarieven ook

De nieuwe oplaadpunten schieten in ons land als paddenstoelen uit de grond. Dit jaar zijn er al zo’n duizend bij gekomen. Mag ook wel, want het aantal stekkerauto’s groeide met tweeënhalf duizend. Die eigenaren van deze auto’s zijn per 1 juni duurder uit want laden op straat kost meer.

Per  1 juni  zijn er bijna 4,4 duizend openbare laadpunten en nog eens 3,7 duizend semi-publieke laadpunten. Die moeten het elektrisch wagenpark van zo’n 37 duizend auto’s voeden. Er is dus één laadpunt op vierenhalve auto. De groeiende laadpaalschaarste valt overigens wel mee, want er zijn naar schatting zo’n twintigduizend privélaadpunten bij woningen en bedrijven. Dat betekent dat er pakweg tweeënhalve auto (elektrisch en plug-in hybride)  per laadpunt zijn.
Schaars
Laadpunten zijn schaars. En laden is sinds 1 juni duurder geworden. Simpel gezegd: er geldt voortaan een soort starttarief als vergoeding voor gebruik van de laadpaal plus natuurlijk een tarief voor de elektriciteit. Voorheen betaalde de rijder alleen de stroom. De kosten kunnen weer variëren per abonnement, dus duidelijker is het in elk geval niet.
Twee maal duurder
Wie 5 kWh laadt kan een factuur krijgen met bijvoorbeeld 61 cent startkosten plus 5 x 35 cent per kWh. Dat is een bedrag van 2,36 euro voor een elektrisch ritje van pak ‘m beet 30-35 kilometer. Nog steeds een keurige 7 tot 8 cent per kilometer aan stroom. Maar thuisladen kost 22 cent per kWh en dan kost een kilometer elektrisch rijden 3,1 tot 3,5 cent. Daarmee is openbaar laden ruim twee maal duurder dan thuis laden. En dan kraakt de business case voor elektrisch rijden in zijn voegen.
Het nieuw geïntroduceerde starttarief is bedoeld om de laadpaal (mede) te financieren. Overigens kondigt EVnetNL (de opvolger van Stichting e-laad) aan de prijzen per half jaar aan te passen. En die gaan wellicht verder omhoog want de huidige 45 duizend transacties per maand voor de drieduizend laadpunten in beheer leveren negen euro per laadpaal per maand op. Het vergt geen bijzondere rekenkracht om in te zien dat de business case voor openbare laadpunten nog niet helemaal rond is met 61 cent starttarief.
Urgentie
Het complexe aan het laadverhaal is dat de tarieven per aanbieder (paal en service) variëren. The New Motion geeft de informatie weer in de nieuwe app. De kans is overigens groot dat de meeste rijders zich niet nadrukkelijk bezighouden met de rekensom als de accu leeg is. Als de urgentie groeit, is de prijs minder belangrijk. Helemaal als de baas betaalt. (bron: ZERauto)

 

Reacties

De rekensom klopt niet helemaal. Met 5kWh laden komt je eerder 20-28 km dan de genoemde 30-35 km. Bovendien berekent de kaartleverancier ook nog € 0,35 per transactie. Dan kost het laden zo’n 9,7 – 13,6 ct/km. En dat is wel duurder dan rijden op benzine. Overigens moet je bij thuisladen ook de afschrijving van het laadpunt meerekenen. Dat is ook ongeveer 5-7 ct/km.

Geplaatst door: Dirk van den Blink op

Beste Dirk, op basis van 40.000 elektrische kilometers komt de rekensom voor mij prima uit. Per kWh rijd ik tussen de 5,5 en 9 km. Voor grotere/zwaardere plug-in hybrides kan dat natuurlijk anders liggen.
Bij 40.000 km heb ik volgens jou rekensom voor de laadpaal nu 2.400 euro afgeschreven, dat heeft het ding niet gekost en hij gaat denk ik nog wel even mee.

Geplaatst door: marc op
Oplaadnieuws: aantal punten stijgt maar tarieven ook - Automobielmanagement.nl

Oplaadnieuws: aantal punten stijgt maar tarieven ook

De nieuwe oplaadpunten schieten in ons land als paddenstoelen uit de grond. Dit jaar zijn er al zo’n duizend bij gekomen. Mag ook wel, want het aantal stekkerauto’s groeide met tweeënhalf duizend. Die eigenaren van deze auto’s zijn per 1 juni duurder uit want laden op straat kost meer.

Per  1 juni  zijn er bijna 4,4 duizend openbare laadpunten en nog eens 3,7 duizend semi-publieke laadpunten. Die moeten het elektrisch wagenpark van zo’n 37 duizend auto’s voeden. Er is dus één laadpunt op vierenhalve auto. De groeiende laadpaalschaarste valt overigens wel mee, want er zijn naar schatting zo’n twintigduizend privélaadpunten bij woningen en bedrijven. Dat betekent dat er pakweg tweeënhalve auto (elektrisch en plug-in hybride)  per laadpunt zijn.
Schaars
Laadpunten zijn schaars. En laden is sinds 1 juni duurder geworden. Simpel gezegd: er geldt voortaan een soort starttarief als vergoeding voor gebruik van de laadpaal plus natuurlijk een tarief voor de elektriciteit. Voorheen betaalde de rijder alleen de stroom. De kosten kunnen weer variëren per abonnement, dus duidelijker is het in elk geval niet.
Twee maal duurder
Wie 5 kWh laadt kan een factuur krijgen met bijvoorbeeld 61 cent startkosten plus 5 x 35 cent per kWh. Dat is een bedrag van 2,36 euro voor een elektrisch ritje van pak ‘m beet 30-35 kilometer. Nog steeds een keurige 7 tot 8 cent per kilometer aan stroom. Maar thuisladen kost 22 cent per kWh en dan kost een kilometer elektrisch rijden 3,1 tot 3,5 cent. Daarmee is openbaar laden ruim twee maal duurder dan thuis laden. En dan kraakt de business case voor elektrisch rijden in zijn voegen.
Het nieuw geïntroduceerde starttarief is bedoeld om de laadpaal (mede) te financieren. Overigens kondigt EVnetNL (de opvolger van Stichting e-laad) aan de prijzen per half jaar aan te passen. En die gaan wellicht verder omhoog want de huidige 45 duizend transacties per maand voor de drieduizend laadpunten in beheer leveren negen euro per laadpaal per maand op. Het vergt geen bijzondere rekenkracht om in te zien dat de business case voor openbare laadpunten nog niet helemaal rond is met 61 cent starttarief.
Urgentie
Het complexe aan het laadverhaal is dat de tarieven per aanbieder (paal en service) variëren. The New Motion geeft de informatie weer in de nieuwe app. De kans is overigens groot dat de meeste rijders zich niet nadrukkelijk bezighouden met de rekensom als de accu leeg is. Als de urgentie groeit, is de prijs minder belangrijk. Helemaal als de baas betaalt. (bron: ZERauto)

 

Reacties

De rekensom klopt niet helemaal. Met 5kWh laden komt je eerder 20-28 km dan de genoemde 30-35 km. Bovendien berekent de kaartleverancier ook nog € 0,35 per transactie. Dan kost het laden zo’n 9,7 – 13,6 ct/km. En dat is wel duurder dan rijden op benzine. Overigens moet je bij thuisladen ook de afschrijving van het laadpunt meerekenen. Dat is ook ongeveer 5-7 ct/km.

Geplaatst door: Dirk van den Blink op

Beste Dirk, op basis van 40.000 elektrische kilometers komt de rekensom voor mij prima uit. Per kWh rijd ik tussen de 5,5 en 9 km. Voor grotere/zwaardere plug-in hybrides kan dat natuurlijk anders liggen.
Bij 40.000 km heb ik volgens jou rekensom voor de laadpaal nu 2.400 euro afgeschreven, dat heeft het ding niet gekost en hij gaat denk ik nog wel even mee.

Geplaatst door: marc op