De consument heeft de ev nog links laten liggen vanwege de hoge proijs, kleine actieradius en beperkte aantal laadpalen. Maar veel anamlisten voorspellen dat de eafzet van ev’s tegen het einde van dit decennium sterk zal toenemen. Tesla heeft het voor elkaar gekregen met de toepassing van nieuwe technologie de actieradius te vergroten en de kosten te drukken. Het succes van Tesla, en de belangstelling voor de i3 en i8 van BMW is opgevallen bij Audi. Bovendien hebben analisten al gezegd dat Audi een ‘laggard’ in de autoindustrie dreigt te worden terwijl de consument juist heel erg door innovatie wordt aangesproken. De premiumdochter en winstmachine van de Volkswagen Groep zal zijn eerste volelektrische auto in 2015 op de markt brnegen. Het betreft een e-versie van de R8. Volgens Audi kan die 450 kilometer rijden op een lading, bijna net zo ver als deen Tesla Model S. De productie van de R8 e-tron zal alleen op bestelling worden geproduceerd. Maar er zijn ook plannen voor diverse elektrische sedans en suv’s. "Alle grote Duitse fabrikanten hebben hun plannen voor e-auto’s klaarliggen", zegt analist Frank Schwope van NordLB in Hannover. "Ze willen er klaar voor zijn als de vraag zal toenemen." Hij denkt dat dat nog vijf tot zeven jaar zal duren. Audi doet geen mededelingen over de plannen maar er is in ieder geval een plan voor een elektrische Q8. Die moet concurreren met de Model X van Tesla. De plannen van Audio worden natuurlijk ondersteund door de modelaire productiemethode (MLB) van Volkswagen groep. Op die ‘langsbaukasten’ worden nu al de Audi A8 en de Porsche Cayenne geproduceerd. 

De afzet in elektrische auto’s zal naar verwachting stijgen tot 2,7 miljoen stuks wereldwijd in 2018, terwijl het in 2013 nog maar 180 duizend stuks betrof. De reden van de toename is dat men verwacht dat de prijzne van de batterijen zullen dalen en het aantal laadstations zal groeien. Dat is de inschatting van business consultancybureau Frost & Sullivan.    

Tesla zei vorige week dat het bereid is zijn patenten ter bescvhikking te stellen aan de concurrentie om de ontwikkeling van elektrische auto’s te kunnen versnellen. Bovendien hebben hoge functionarissen van tesla contatc gehad met BMW om te praten over manieren om het gebruik  van elektrische auto’s aan te jagen.

De belangstelling voor elektrische auto’s van Audi is een verandering van de attitude binnen Volkswagen groep. In 2012 nog werd de R8 e-tron op verzoek van het moederbedrijf in de ijskast gezet omdat de actieradius van tweehonderd kilometer veel te klein was.

Maar Audi heeft de actieradius kunnen vergroten door de efficiency van de aandrijving te vergroten en het on-board energieverbruik van de auto te verkleinen. Dat meldde Ulrich Hackenberg, de baas van R&D van Audi. Hij is vanuit Volkswagen Groep op Audi gezet toen het onder leiding van Wolfgang Dürheimer een beetje ‘mis’ dreigde te gaan bij de R&D van Audi.  De elektrische mobiliteit is een kernpunt van onze ontwikkelingsstrategie, zei hij nog in maart. (bronnen: Reuters, Automotive News Europe)