Daarvoor gaat de fabrikant van supersportwagens turbo’s op haar V8 motoren schroeven en de V12 modellen voorzien van hybride techniek. Volgens Vittorio Dini, bij Ferrari eindverantwoordelijk voor de aandrijflijnen, kennen de sportwagens van het merk op dit moment een gemiddelde CO2-uitstoot van 270 gram per kilometer. Jaarlijks moet dit met 3 procent afnemen, hetgeen zal resulteren in een reductie van 20 procent in 2021.
De CO2-uitstoot van Ferrari is sinds 2007 volgens Dini al met bijna 40 procent afgenomen. De recent gelanceerde California T combineert dankzij turbo’s reeds een lagere CO2-uitstoot met een hoger vermogen. Bij de gelimiteerde LaFerrari, die vorig jaar werd gepresenteerd, krijgt een 800 pk sterke 6,3 liter V12 assistentie van een 163 pk sterke elektromotor. Door zijn kleine productievolume (jaarlijks bouwt Ferrari afgerond 7.000 auto’s) kan het merk op zich onderhandelen met regelgevers in de EU en VS over een eigen target voor uitstootreductie. Maar Dini verlangt geen voorkeursbehandeling. Hij heeft de ambitie om Ferrari dezelfde procentuele reductie te laten realiseren als volumemerken.
Bron: Autointernationaal