TNO heeft in opdracht van Travelcard opnieuw onderzoek gedaan naar het brandstofverbruik van stekkerhybrides. De jaargegevens lopen van mei 2013 tot mei 2014. De toename in het verbruik is veroorzaakt door de nieuwkomers in het segment, de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60, zo concludeert Travelcard op basis van de gegevens van enkele honderden voertuigen per model. Het gemiddelde verbruik van die twee modellen blijkt hoger te zijn dan dat van de Ampera/Volt en de Prius phev die vorig jaar het hybride wagenpark nog domineerden. Het laatstgenoemde trio Ampera/Volt/Prius heeft namelijk een daling in het brandstofverbruik laten zien van twee procent ten opzichte van een jaar geleden, namelijk 4,51 liter per 100 kilometer in plaats van 4,60 liter. Algemeen directeur Travel Card Jan-Reint Vink kan geen eenduidige verklaring geven voor het hogere verbruik van de twee nieuwkomers. "De wagens zijn natuurlijk wat groter en zwaarder en ik vermoed dat er toch ook aanmerkelijk minder vaak wordt opgeladen." Individuele gegevens van berijders met dezelfde auto’s laten zien dat er grote verbruiksverschillen zitten tussen de berijders. "Zo zien we dat bijvoorbeeld het normverbruik, dat van de Outlander op 1,9 liter per honderd kilometer ligt, in sommige gevallen ook daadwerkelijk wordt gehaald." Overigens is het verschil tussen dat normverbruik van de Outlander en het praktijkgemiddelde van alle Outlander-gegevens nogal groot. Met 6,56 liter per honderd kilometer ligt dat ruim driehonderd procent boven de fabrieksopgave.

 

                               2014                2013                 +/-

Ampera/Volt              4,44                 4,89                

Prius phev                 4,59                 4,54

Outlander                  6,56                

V60                          5,32

Gemiddeld totaal       5,49                 4,60                 +19,3%

 

Ampera/Volt/Prius      4,51                  4,60                 -2,0%

 

Travelcard kan door analyse van zijn tankpasdata conclusies trekken over brandstofkosten en brandstofverbruik. Algemeen directeur Jan-Reint Vink ziet een positieve tendens: "Je ziet dat de ‘oude’ plug-ins ten opzichte van het jaar ervoor nog zuiniger zijn gaan rijden. Berijders zien het normverbruik steeds meer als een uitdaging om naar toe te werken."