De maatregel geldt met terugwerkende kracht ook voor exemplaren met de 85 kWh-accu die al verkocht zijn. Alle reparatiekosten die niet het gevolg zijn van een aanrijding komen voor rekening van Tesla.

Musk zegt op deze manier te willen bewijzen dat elektromotoren betrouwbaarder zijn dan benzinemotoren. "Als we dat werkelijk geloven, gezien het veel geringere aantal bewegende delen, oliën en producten die samenhangen met verbranding, moet onze verlengde garantie dat aantonen." Volgens Musk had hij bij de start van de Tesla Model S eigenlijk direct al acht jaar garantie moeten geven. Die inschattingsfout wordt nu hersteld.

Tot voor kort gold een limiet van vier jaar c.q. tachtigduizend kilometer (vijftigduizend mijl). Kopers konden voor vierduizend dollar een upgrade krijgen naar acht jaar c.q. 100 duizend mijl. In de nieuwe constructie is die kilometerbeperking helemaal losgelaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding