Prijsstijging
Door deze prijsstijging valt de bodem weg onder de voordelige gebruikskosten van elektrische en plug-in hybride auto’s. De starttarieven zijn door exploitanten ingevoerd om de kosten voor aanschaf en onderhoud van de laadpalen te dekken. Aanbieders hanteren verschillende tarieven voor hun diensten en bieden meerdere abonnementsvormen aan. Daardoor is het voor de gebruikers nauwelijks mogelijk te weten wat de kosten zijn. Het is daarbij wel de vraag of de gebruiker interesse heeft in de hoogte van de laadkosten: zakelijk rijders betalen dit immers niet zelf.

Snelladen in Groningen
Opladen mag wel wat kosten, zeker als het een bijzondere dienst is zoals snelladen. Fastned opende onlangs zijn tiende snellaadlocatie (tankstation Mienscheer aan de A7). Laden kost er 69 cent per kWh (excl BTW), pakweg vier keer zo veel als het thuislaadtarief.  Dagblad van het Noorden meldt dat er 5 keer per dag gebruik gemaakt wordt van een Fastned-laadstation. Bij gemiddeld 15 kWh afname is de dagomzet van het jonge bedrijf 51,75 euro. Als dat investeerders maar niet afschrikt.

Auto rijdt zelf naar laadpunt
Wie het aan Robbert-Jan Stegeman vraagt, Chief Information Officer bij Alliander, krijgt te horen dat het wel goed komt met elektrisch rijden. Rond 2030 rijden we massaal op stroom, al kan er sprake zijn van enige wishful thinking. Hij zegt: ‘Ik verwacht dat we over een jaar of 15 allemaal elektrisch rijden. Auto’s zullen dan met het elektriciteitsnetwerk gaan praten om te kijken waar laadcapaciteit beschikbaar is. Zo zal het gebeuren dat mijn auto mij thuis gaat afzetten en zelf naar een plek rijdt waar hij opgeladen kan worden. Dat soort modellen zullen er gaan komen.’

Bron: ZERauto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding