Tijdens de duurzaamheidsbeurs in Rotterdam spraken partijen af om rijders van plug-in hybrides aan te sporen tot een hoger aandeel elektrische kilometers. En andere partijen zegden een snelle groei van laadpunten toe. De gezamenlijk afspraken rond de plug-in hybrides zijn gemaakt door de Plug-in Coalitie. Ze zijn een antwoord op de groeiende zorg rond het gebruik van deze categorie auto’s. Onder meer leasemaatschappijen constateerden dat er zorgbarend veel meer getankt werd dan eigenlijk zou moeten. En met die constatering volgde kritiek op de vele fiscale voordelen die voor de plug-in hybrides gelden.

Advies
Partijen als RAI vereniging en de VNA spraken daarom af meer te doen om gebruikers daadwerkelijk elektrisch te laten rijden. Samen met Natuur & Milieu is er nu een advies opgesteld voor bedrijven om te komen tot een betere afweging (wel of geen plug-in hybride?) en tot gericht beleid waardoor bestuurders meer elektrische kilometers gaan rijden.

49 weken
Het nieuwe convenant komt 49 weken nadat dezelfde partijen een 11 pagina’s lange brief schreven aan staatssecretaris Wilma Mansveld met als onderwerp: ‘Plan van Aanpak verbeteren gebruik Plug-in hybride auto’s.’ Het is de golfslag van de tijd: nu staatssecretaris Wiebes de laatste punten en komma’s toevoegt aan de Autobrief over de belastingen per 2016 ziet het convenant het daglicht. Gesterkt door dit document richtte de Plug-in Coalitie zich tot staatssecretaris Wiebes met het verzoek de gunstige bijtelling (7 procent) voor de plug-in hybrides te handhaven na 2015.

Overal opladen in 2020
Weinig elektrische kilometers door plug-in hybrides? Aan oplaadmogelijkheden zal het allemaal niet liggen – zo belooft een ander convenant. Over 6 jaar kunnen elektrisch rijdende auto’s in zo’n beetje in elke straat laden. Dat hebben ruim 50 Europese overheden, bedrijven en instellingen met elkaar afgesproken. Het convenant ‘Overal Opladen’ is deze week getekend. Onder meer Renault, Nissan, BMW, ABB (fabrikant snelladers) en Berlijn zetten hun handtekening onder deze belofte.  Hoeveel laadpunten er komen en welke investeringen gepland zijn, is in de verklaring niet aangegeven.

Overijssel
De provincie Overijssel is vast begonnen en heeft besloten 75 openbare laadpunten te subsidiëren met een maximum van 1.000 euro per oplaadpunt. Daarmee stijgt het aantal laadpunten in deze provincie tot iets meer dan 200. Gemeentes kunnen afhankelijk van de grootte 10 of 20 laadpalen gesubsidieerd krijgen.

Bron: ZERauto