Tegen het eind van 2015 zal dat aantal zijn opgelopen tot zeven miljoen, voorspelt het bedrijf.  Al met al ziet DuPont een snelle transitie naar het nieuwe koudemiddel in de automobielindustrie. De progressie komt mede doordat de Europese Commissie en de Environmental Protection Agency in de Verenigde Staten vasthouden aan beleid om gebruik van het gangbare, milieuonvriendelijke R-134a (broeikasgas) aan banden te leggen.

DuPont levert het nieuwe koudemiddel onder de naam Opteon YF aan zowel autofabrikanten als aan de aftermarket in de VS en Europa. DuPont was het eerste bedrijf dat productiecapaciteit voor HFO-1234yf opzette, met locaties in China en Japan. Hoewel ook CO2 is geopperd als koudemiddel in auto’s is volgens DuPont commerciële toepassing voorlopig nog toekomstmuziek. CO2 heeft een lage energie-efficiëntie in warme klimaten, geeft kans op verstikking bij lekkages en vereist een systeem onder hoge druk dat extra gewicht en omvang met zich meebrengt. Dat levert problemen op bij het ontwerpen van kleine auto’s en leidt tot hogere kosten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding