Honderd Nissans Leaf voor Terschelling

Vanaf vrijdag 31 oktober worden op Terschelling vijfenzestig Nissans Leaf ingezet in het grootste elektrische deelautoproject dat ooit op een Nederlands eiland heeft plaatsgevonden. Het aantal Nissans Leaf zal groeien tot honderd. De elektrische auto’s zijn in principe alleen bedoeld voor bewoners van het Waddeneiland.

Het unieke duurzaamheidsproject is opgezet door Schylge-E-auto, in samenwerking met de provincie Friesland, de samenwerkende Waddeneilanden en de gemeente Terschelling. De inzet van de elektrische auto’s is onderdeel van een breed opgezet duurzaamheidsprogramma voor het waddengebied, dat al in 2007 is ingezet. Het doel van Schylge-E-auto is om het eiland duurzamer, mooier en schoner te maken, terwijl inwoners en toeristen zich onveranderd snel en gemakkelijk kunnen verplaatsen. De circa 4,8 duizend eilandbewoners krijgen de beschikking over honderd Nissans LEAF, die zij met elkaar delen. Iedereen die zich aanmeldt, kan door middel van een pasje of een speciale app van de auto’s gebruikmaken. Het is voor het eerst dat de complete bevolking van een eiland kan gebruikmaken van een eigen vloot elektrische auto’s.

Op Terschelling – een eiland met een oppervlakte van 88 km2 en een vijftien kilometer lange hoofdweg – rijden ongeveer tweeduizend personenauto’s die gemiddeld maar dertig uur per jaar worden gebruikt. "Een deelauto die negentien cent exclusief btw per minuut kost, is dus aanzienlijk voordeliger dan het bezit van een auto. Bovendien blijkt uit onderzoek dat zeventien procent van alle autobezitters op Terschelling bereid is zijn auto weg te doen", benadrukt initiatiefnemer Hans Werner. Dat komt neer op ongeveer 340 auto’s. Met het grootschalige deelautoproject streeft Schylge-E-auto naar een gezamenlijke, emissievrije kilometrage van 110 duizend per jaar, ongeveer tien procent van het totaalaantal kilometers dat alle eilandbewoners per jaar samen met hun personenauto rijden. Daarmee wordt ongeveer vijftien procent brandstof bespaard.

Om het gebruik van de Nissan Leaf op Terschelling extra aantrekkelijk te maken, worden extra oplaadpunten gerealiseerd. Indien beschikbaar, kunnen ook toeristen een Nissan Leaf reserveren via Rederij Doeksen.

 

 

Reacties

Dus als je zo’n auto besteld en je vergeet hem terug te brengen dan kost dit € 331,06 per dag incl BTW.

Geplaatst door: Gert-Jan op

Hallo Gert-Jan, je betaalt vanaf het moment dat je de auto opent tot het moment dat je ‘m op slot doet. De eerste keer dat je dit ‘vergeet’ volgt er een coulance (15 minuten in rekening). Vriendelijke groet, Nissan Nederland

Geplaatst door: Nissan Nederland op
Honderd Nissans Leaf voor Terschelling - Automobielmanagement.nl

Honderd Nissans Leaf voor Terschelling

Vanaf vrijdag 31 oktober worden op Terschelling vijfenzestig Nissans Leaf ingezet in het grootste elektrische deelautoproject dat ooit op een Nederlands eiland heeft plaatsgevonden. Het aantal Nissans Leaf zal groeien tot honderd. De elektrische auto’s zijn in principe alleen bedoeld voor bewoners van het Waddeneiland.

Het unieke duurzaamheidsproject is opgezet door Schylge-E-auto, in samenwerking met de provincie Friesland, de samenwerkende Waddeneilanden en de gemeente Terschelling. De inzet van de elektrische auto’s is onderdeel van een breed opgezet duurzaamheidsprogramma voor het waddengebied, dat al in 2007 is ingezet. Het doel van Schylge-E-auto is om het eiland duurzamer, mooier en schoner te maken, terwijl inwoners en toeristen zich onveranderd snel en gemakkelijk kunnen verplaatsen. De circa 4,8 duizend eilandbewoners krijgen de beschikking over honderd Nissans LEAF, die zij met elkaar delen. Iedereen die zich aanmeldt, kan door middel van een pasje of een speciale app van de auto’s gebruikmaken. Het is voor het eerst dat de complete bevolking van een eiland kan gebruikmaken van een eigen vloot elektrische auto’s.

Op Terschelling – een eiland met een oppervlakte van 88 km2 en een vijftien kilometer lange hoofdweg – rijden ongeveer tweeduizend personenauto’s die gemiddeld maar dertig uur per jaar worden gebruikt. "Een deelauto die negentien cent exclusief btw per minuut kost, is dus aanzienlijk voordeliger dan het bezit van een auto. Bovendien blijkt uit onderzoek dat zeventien procent van alle autobezitters op Terschelling bereid is zijn auto weg te doen", benadrukt initiatiefnemer Hans Werner. Dat komt neer op ongeveer 340 auto’s. Met het grootschalige deelautoproject streeft Schylge-E-auto naar een gezamenlijke, emissievrije kilometrage van 110 duizend per jaar, ongeveer tien procent van het totaalaantal kilometers dat alle eilandbewoners per jaar samen met hun personenauto rijden. Daarmee wordt ongeveer vijftien procent brandstof bespaard.

Om het gebruik van de Nissan Leaf op Terschelling extra aantrekkelijk te maken, worden extra oplaadpunten gerealiseerd. Indien beschikbaar, kunnen ook toeristen een Nissan Leaf reserveren via Rederij Doeksen.

 

 

Reacties

Dus als je zo’n auto besteld en je vergeet hem terug te brengen dan kost dit € 331,06 per dag incl BTW.

Geplaatst door: Gert-Jan op

Hallo Gert-Jan, je betaalt vanaf het moment dat je de auto opent tot het moment dat je ‘m op slot doet. De eerste keer dat je dit ‘vergeet’ volgt er een coulance (15 minuten in rekening). Vriendelijke groet, Nissan Nederland

Geplaatst door: Nissan Nederland op