Doek valt voor EV Centrum Rotterdam

Het in 2011 geopende voorlichtingscentrum voor elektrisch vervoer naast het nieuwe Centraal Station in Rotterdam zal 1 januari 2015 zijn deuren sluiten. Er is onvoldoende draagvlak bij de partners om voor de financiering te zorgen.

Voorzitter Bert Klerk zegt in het bericht dat de klus er op zit. "We kunnen terugkijken op een succesvolle periode waar wij een belangrijke bijdrage hebben kunnen leveren om elektrisch vervoer in Nederland en in het bijzonder in Rotterdam op de kaart te zetten." De afgelopen drie jaar zijn in het centrum 278 events georganiseerd en bijna dertien duizend proefritten gemaakt met diverse typen en merken voertuigen. "Graag waren we nog twee jaar doorgegaan maar mede als gevolg van een twijfelachtige (lokale) overheid, ontbrak het aan draagvlak bij de partners om een sluitende begroting rond te maken voor een tweede fase (het verzamelen van big data) en een verdere uitrol in Rotterdam. "Dit initiatief is iets wat je doet voor morgen en overmorgen om ervoor te zorgen dat we samen kunnen leven en bewegen in een gezonde en vitale stad. Maar in de praktijk blijkt de BV Nederland vooral bezig te zijn met vandaag", aldus een teleurgesteld klinkende Klerk. Wat met de locatie wordt gedaan, is nu onbekend. "Het centrum is zeshonderd vierkante meter groot en zit op de beste locatie van Rotterdam. Het is volledig duurzaam en compleet high-end ingericht met oplaadplekken voor de deur. Wij kijken de komende tijd even wie zijn vinger opsteekt",  zo meldt de voorzitter.

Manager Maaike Preuninger van het EV Centrum zegt het zeer te betreuren dat een voortzetting van het centrum met twee jaar uiteindelijk toch mislukt is. "We waren in gesprek met een groep partners die op exclusieve basis zouden meedoen, dus één verzekeraar, één elektriciteitsbedrijf et cetera. We waren in die gesprekken ver gevorderd maar uiteindelijk is het op de funding misgelopen. Dat is heel jammer want het gaat voor de betrokken partners om relatieve bedragen." De bedoelde partners zijn Eneco, Allianz, Stedin, Gemeente Rotterdam, Connect Holland, Green Mobility en Athlon Car Lease.       

Volgens Preuninger heeft men bij de start in 2011 ingezet op een periode van drie jaar, in de verwachting dat in die periode de omslag naar elektrisch rijden wel zou worden gemaakt. "Maar drie jaar is te kort gebleken en we willen het centrum nog heel graag twee jaar voortzetten. De praktijk heeft geleerd dat de mindset wel verandert maar dat er ook tijd voor nodig is." Volgens de manager is er ‘veel vraag’ naar een centrum. "We hebben er onderzoek naar gedaan en er is bij bedrijven, particulieren en gemeenten grote behoefte aan een plek in het land waar men online en offline terecht kan. Ons sterke punt is dat we niks verkopen, wij informeren. En dat is goed want de materie is complex. Veel gemeenten weten het gewoon niet als er vragen komen. Ik heb het meegemaakt dat men de hoorn erop gooit."

Het EV Centrum heeft momenteel vijf mensen in dienst. Verder zijn er continu vier studenten die vanuit het centrum onderzoek doen. Omdat EV Centrum een stichting is, zijn er ook nog (acht) bestuursleden bij betrokken. De stichting is een initiatief van Het Nieuwe Rijden, Gemeente Rotterdam, Green Mobility en LSI Project Investment. Verder zijn er de partners Athlon Car Lease, Stedin, Rabobank, Eneco, KPMG, Centraal Beheer Achmea en TravelCrad. Voort zijn er nog elf zogenoemde ambassadeurs waaronder Allianz, LeasePlan, Arval, Rai Vervenging en Bovag.       

 

Doek valt voor EV Centrum Rotterdam - Automobielmanagement.nl

Doek valt voor EV Centrum Rotterdam

Het in 2011 geopende voorlichtingscentrum voor elektrisch vervoer naast het nieuwe Centraal Station in Rotterdam zal 1 januari 2015 zijn deuren sluiten. Er is onvoldoende draagvlak bij de partners om voor de financiering te zorgen.

Voorzitter Bert Klerk zegt in het bericht dat de klus er op zit. "We kunnen terugkijken op een succesvolle periode waar wij een belangrijke bijdrage hebben kunnen leveren om elektrisch vervoer in Nederland en in het bijzonder in Rotterdam op de kaart te zetten." De afgelopen drie jaar zijn in het centrum 278 events georganiseerd en bijna dertien duizend proefritten gemaakt met diverse typen en merken voertuigen. "Graag waren we nog twee jaar doorgegaan maar mede als gevolg van een twijfelachtige (lokale) overheid, ontbrak het aan draagvlak bij de partners om een sluitende begroting rond te maken voor een tweede fase (het verzamelen van big data) en een verdere uitrol in Rotterdam. "Dit initiatief is iets wat je doet voor morgen en overmorgen om ervoor te zorgen dat we samen kunnen leven en bewegen in een gezonde en vitale stad. Maar in de praktijk blijkt de BV Nederland vooral bezig te zijn met vandaag", aldus een teleurgesteld klinkende Klerk. Wat met de locatie wordt gedaan, is nu onbekend. "Het centrum is zeshonderd vierkante meter groot en zit op de beste locatie van Rotterdam. Het is volledig duurzaam en compleet high-end ingericht met oplaadplekken voor de deur. Wij kijken de komende tijd even wie zijn vinger opsteekt",  zo meldt de voorzitter.

Manager Maaike Preuninger van het EV Centrum zegt het zeer te betreuren dat een voortzetting van het centrum met twee jaar uiteindelijk toch mislukt is. "We waren in gesprek met een groep partners die op exclusieve basis zouden meedoen, dus één verzekeraar, één elektriciteitsbedrijf et cetera. We waren in die gesprekken ver gevorderd maar uiteindelijk is het op de funding misgelopen. Dat is heel jammer want het gaat voor de betrokken partners om relatieve bedragen." De bedoelde partners zijn Eneco, Allianz, Stedin, Gemeente Rotterdam, Connect Holland, Green Mobility en Athlon Car Lease.       

Volgens Preuninger heeft men bij de start in 2011 ingezet op een periode van drie jaar, in de verwachting dat in die periode de omslag naar elektrisch rijden wel zou worden gemaakt. "Maar drie jaar is te kort gebleken en we willen het centrum nog heel graag twee jaar voortzetten. De praktijk heeft geleerd dat de mindset wel verandert maar dat er ook tijd voor nodig is." Volgens de manager is er ‘veel vraag’ naar een centrum. "We hebben er onderzoek naar gedaan en er is bij bedrijven, particulieren en gemeenten grote behoefte aan een plek in het land waar men online en offline terecht kan. Ons sterke punt is dat we niks verkopen, wij informeren. En dat is goed want de materie is complex. Veel gemeenten weten het gewoon niet als er vragen komen. Ik heb het meegemaakt dat men de hoorn erop gooit."

Het EV Centrum heeft momenteel vijf mensen in dienst. Verder zijn er continu vier studenten die vanuit het centrum onderzoek doen. Omdat EV Centrum een stichting is, zijn er ook nog (acht) bestuursleden bij betrokken. De stichting is een initiatief van Het Nieuwe Rijden, Gemeente Rotterdam, Green Mobility en LSI Project Investment. Verder zijn er de partners Athlon Car Lease, Stedin, Rabobank, Eneco, KPMG, Centraal Beheer Achmea en TravelCrad. Voort zijn er nog elf zogenoemde ambassadeurs waaronder Allianz, LeasePlan, Arval, Rai Vervenging en Bovag.