In ons land was Rijkswaterstaat de eerste organisatie die met de fcev op de weg kwam en intussen zijn er nog vijf exemplaren door verschillende klanten voor levering in 2015. Europa-breed heeft Hyundai orders voor 75 exemplaren. De eerste exemplaren hebben nog 180 duizend euro gekost, waarbij de leaseprijs rond tweeduizend euro per maand lag. Die bedragen liggen nu een stuk lager vanwege de diverse Europese subsidies en maatregelen van de overheid of gemeentes.
Directeur Hans Kwaad van de Nederlandse Hyundai-importeur schat dat het bedrag nu rond 125 duizend euro ligt. "Naarmate de productie wordt opgeschroefd, daalt de prijs. Wij streven ernaar dat die uiteindelijk maximaal zo’n twintig procent hoger komt te liggen dan die van dan de meest luxueuze uitvoering van de ix35."
Een korte rit met een van de auto’s van Rijkswaterstaat in de omgeving van het kantoor van Hyundai-importeur Greenib in Sassenheim bewijst dat de fcev niet anders rijdt dan een ‘normale’ elektrisch auto. Dat is vanzelfsprekend want dat is hij in wezen ook. De opslagtank heeft genoeg capaciteit voor een actieradius van 594 kilometer. Het verbruik ligt rond 100 km/1 kg en het vullen van de tank in de auto bij een hogedrukstation (700 bar) neemt maar drie minuten in beslag.

Waterstof kost rond tien euro per kilogram maar is nog maar zeer beperkt verkrijgbaar, zoals aan de A15 bij Rhoon (Rotterdam) en bij de Automotive Campus in Helmond (beide 700 bar). In Arnhem er een station met opslag op lage druk en in Amsterdam is een waterstoftankstation dat (nog) niet openbaar is. Verder is er ook een nieuw station gepland bij de TU in Delft.
In België heeft supermarktketen Colruyt de eerste Hyundai op waterstof in gebruik genomen. Bij onze zuiderburen kan worden getankt in Ruisbroek aan de ring E19 rond Brussel richting Parijs. Dit was het eerste station in Europa en is opgezet in een samenwerking met BMW, dat bijna tien jaar geleden een prototype van een waterstof-gestookte 7-Serie op de weg bracht. In Duitsland zijn er inmiddels rond veertig waterstoftankstations maar slechts acht ervan zijn openbaar. Het is bij onze oosterburen de bedoeling dat in 2023 zo’n vierhonderd stations in bedrijf zijn, terwijl het mogelijk nog tot 2018 zal duren voordat het netwerk een beetje vorm begint te krijgen. (HHemmes)

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding