Elektrisch rijden: business as unusual

Wat hebben een tractorbouwer, een pakketbezorger, een social start-up en een deelnemer aan de Dakar Rally met elkaar gemeen? Allemaal verlaten ze gebaande wegen en begeven ze zich met hun business op het terrein van rijden op stroom.

Zo werkt de Almelose Machinefabriek Boessenkool aan een elektrische tractor met dieselgenerator, genaamd Multi Tool Trac. De naam laat weten dat het niet zo maar even een omgebouwde tractor is. Het wordt een voertuig met vierwielaandrijving, dat meerdere werktuigen tegelijk aanstuurt en dat ook een verstelbare spoorbreedte heeft. Directeur Eelco Osse werkt met zijn bedrijf aan het prototype en wil een fabriek voor de nieuwe tractor opzetten. Hij denkt er duizenden per jaar te kunnen bouwen. Maar niet in Nederland. Osse wijkt mogelijk uit naar Duitsland: de grond is goedkoper en de financiële voorwaarden zijn er gunstig. Met een investering van drie miljoen euro rollen er honderd tractoren per jaar uit zijn fabriek, waar veertig mensen aan het werk zullen zijn. Binnen enkele jaren moet alles met een factor tien zijn gegroeid.
StreetScooter
DHL zet ook een grote stap op het terrein van elektrisch rijden: de pakketbezorger koopt met StreetScooter zijn eigen leverancier van elektrische voertuigen. Er werken zeventig mensen die sinds 2013 tweehonderd StreetScooters voor DHL bouwden. Ooit begon StreetScooter als activiteit van de RWTH Universiteit van Aken. Nu werken er tachtig bedrijven aan mee, ook NedCar.
Dakar Rally
Tom Coronel zal zich verbijten, zijn plan om elektrisch de Dakar Rally te rijden haalde nooit de start van de roemruchte rally. Het Spaance Acciona heeft wel een elektrische Dakar-auto gereed en wil er 4 januari mee starten. Er is twee jaar aan de auto gewerkt. Nu mag hij negenduizend kilometer lang laten zien dat het echt kan, elektrisch racen in de ruigste gebieden van  Zuid-Amerika. Aan boord bevindt zich een verwisselbare accu van 140 kWh, evenveel als vijf accu’s van de Nissan LEAF, goed voor 350 kilometer raceplezier.

Social Charging
Social Charging heeft als start-up vijftigduizend euro gewonnen tijdens de Smart Mobility Challenge. Het initiatief wil rijders van elektrische auto’s met elkaar laten afspreken dat een laadpaal weer vrij komt. Zo kunnen de laadpunten beter benut worden. De oplossing bestaat uit een app. Hiermee kan de gebruiker laadpalen vinden en afspraken maken met andere ‘social chargers’.
Bron: ZERauto

Elektrisch rijden: business as unusual - Automobielmanagement.nl

Elektrisch rijden: business as unusual

Wat hebben een tractorbouwer, een pakketbezorger, een social start-up en een deelnemer aan de Dakar Rally met elkaar gemeen? Allemaal verlaten ze gebaande wegen en begeven ze zich met hun business op het terrein van rijden op stroom.

Zo werkt de Almelose Machinefabriek Boessenkool aan een elektrische tractor met dieselgenerator, genaamd Multi Tool Trac. De naam laat weten dat het niet zo maar even een omgebouwde tractor is. Het wordt een voertuig met vierwielaandrijving, dat meerdere werktuigen tegelijk aanstuurt en dat ook een verstelbare spoorbreedte heeft. Directeur Eelco Osse werkt met zijn bedrijf aan het prototype en wil een fabriek voor de nieuwe tractor opzetten. Hij denkt er duizenden per jaar te kunnen bouwen. Maar niet in Nederland. Osse wijkt mogelijk uit naar Duitsland: de grond is goedkoper en de financiële voorwaarden zijn er gunstig. Met een investering van drie miljoen euro rollen er honderd tractoren per jaar uit zijn fabriek, waar veertig mensen aan het werk zullen zijn. Binnen enkele jaren moet alles met een factor tien zijn gegroeid.
StreetScooter
DHL zet ook een grote stap op het terrein van elektrisch rijden: de pakketbezorger koopt met StreetScooter zijn eigen leverancier van elektrische voertuigen. Er werken zeventig mensen die sinds 2013 tweehonderd StreetScooters voor DHL bouwden. Ooit begon StreetScooter als activiteit van de RWTH Universiteit van Aken. Nu werken er tachtig bedrijven aan mee, ook NedCar.
Dakar Rally
Tom Coronel zal zich verbijten, zijn plan om elektrisch de Dakar Rally te rijden haalde nooit de start van de roemruchte rally. Het Spaance Acciona heeft wel een elektrische Dakar-auto gereed en wil er 4 januari mee starten. Er is twee jaar aan de auto gewerkt. Nu mag hij negenduizend kilometer lang laten zien dat het echt kan, elektrisch racen in de ruigste gebieden van  Zuid-Amerika. Aan boord bevindt zich een verwisselbare accu van 140 kWh, evenveel als vijf accu’s van de Nissan LEAF, goed voor 350 kilometer raceplezier.

Social Charging
Social Charging heeft als start-up vijftigduizend euro gewonnen tijdens de Smart Mobility Challenge. Het initiatief wil rijders van elektrische auto’s met elkaar laten afspreken dat een laadpaal weer vrij komt. Zo kunnen de laadpunten beter benut worden. De oplossing bestaat uit een app. Hiermee kan de gebruiker laadpalen vinden en afspraken maken met andere ‘social chargers’.
Bron: ZERauto