Nieuwe Rijden behaalt meer dan CO2-reductiedoel

Milieuprogramma Het Nieuwe Rijden heeft in vier jaar tijd geresulteerd in circa anderhalve megaton minder CO2-uitstoot in het Nederlandse verkeer. Dat meldt het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.

Sinds de start in september 2010 zijn twintig CO2-reducerende initiatieven genomen, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Doel was automobilisten, beroepschauffeurs en wagenparkbeheerders aan te zetten tot een energie-efficiënter aankoop-, reis- en rijgedrag. Om daarmee de uitstoot van C02 in Nederland met minimaal één miljoen ton (structureel) te reduceren. Zo kwamen er e-learnings en praktijkopleidingen, brandstofbesparingsprogramma’s, inzet van serious games en apps. Alles gericht op de bestuurder van voertuigen om Het Nieuwe Rijden te stimuleren. Een overzicht van de CO2-reducerende projecten staat op www.hetnieuwerijden.nl.

Op basis van de activiteiten en resultaten heeft het HNR-programma een verondersteld CO2-reductie-effect weten te bereiken van circa 1,5Mton. Het grootste deel is dit en vorig jaar gerealiseerd. "Hiermee is de reductiedoelstelling behaald", stelt het IvDM. Overigens worden in april 2015 plannen verwacht om Het Nieuwe Rijden een vervolg te geven. Diverse marktpartijen, waaronder RAI Vereniging, Bovag, ANWB en VNA broeden op voorstellen.

Reacties

Gesproken wordt over een “veronderstelde reductie”. Dat lijkt me niet nodig; de totale afzet (verbruik) van motorbrandstoffen is doorlopend zeer nauwkeurig bekend en daarmee is de CO2 uitstoot te bepalen. Ik ben bang dat veronderstelde reducties wel eens in lijn worden gebracht met hetgeen eerder als doelstelling werd genoemd, want alleen dan kun je spreken van succes en wie wil dat nou niet op z’n naam hebben.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Nieuwe Rijden behaalt meer dan CO2-reductiedoel - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Rijden behaalt meer dan CO2-reductiedoel

Milieuprogramma Het Nieuwe Rijden heeft in vier jaar tijd geresulteerd in circa anderhalve megaton minder CO2-uitstoot in het Nederlandse verkeer. Dat meldt het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.

Sinds de start in september 2010 zijn twintig CO2-reducerende initiatieven genomen, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Doel was automobilisten, beroepschauffeurs en wagenparkbeheerders aan te zetten tot een energie-efficiënter aankoop-, reis- en rijgedrag. Om daarmee de uitstoot van C02 in Nederland met minimaal één miljoen ton (structureel) te reduceren. Zo kwamen er e-learnings en praktijkopleidingen, brandstofbesparingsprogramma’s, inzet van serious games en apps. Alles gericht op de bestuurder van voertuigen om Het Nieuwe Rijden te stimuleren. Een overzicht van de CO2-reducerende projecten staat op www.hetnieuwerijden.nl.

Op basis van de activiteiten en resultaten heeft het HNR-programma een verondersteld CO2-reductie-effect weten te bereiken van circa 1,5Mton. Het grootste deel is dit en vorig jaar gerealiseerd. "Hiermee is de reductiedoelstelling behaald", stelt het IvDM. Overigens worden in april 2015 plannen verwacht om Het Nieuwe Rijden een vervolg te geven. Diverse marktpartijen, waaronder RAI Vereniging, Bovag, ANWB en VNA broeden op voorstellen.

Reacties

Gesproken wordt over een “veronderstelde reductie”. Dat lijkt me niet nodig; de totale afzet (verbruik) van motorbrandstoffen is doorlopend zeer nauwkeurig bekend en daarmee is de CO2 uitstoot te bepalen. Ik ben bang dat veronderstelde reducties wel eens in lijn worden gebracht met hetgeen eerder als doelstelling werd genoemd, want alleen dan kun je spreken van succes en wie wil dat nou niet op z’n naam hebben.

Geplaatst door: Roel Hindriks op