Dat is te danken aan het belastingregime dat het kopen van brandstof-efficiënte auto’s en auto’s met een lage uitstoot stimuleert, zegt een rapport van NGO Transport & Environment, een organisatie die duurzaamheid in het transport binnen Europa promoot.

Behalve ons land scoren ook Denemarken en Frankrijk goed wat uitstoot betreft. Daarbij speelt  vooral in ons land en Denemarken ook een rol dat er mede door het belastingregime in vergelijking tot andere landen relatief weinig diesels worden verkocht. Aan de andere kant hebben Duitsland en Polen gemiddeld de hoogste uitstoot bij nieuwe auto’s. NGO T&E tekent daarbij aan ‘dat in Duitsland de wegenbelasting niet hoog genoeg is om kopers er van af te houden om een auto met een lagere emissie aan te schaffen.’

Volgens het overzicht van NGO Transport & Environment komt de gemiddelde uitstoot van in ons land verkochte nieuwe auto’s uit op 109,1 g/km. In Duitsland ligt dat echter op 136,1 g terwijl Polen met 138,1 g nog slechter scoort. Ook Groot-Brittannië komt er met 128,4 g op deze ranglijst slecht vanaf. Zuid-Europese landen als Portugal, Spanje en Italië doen het juist weer een stuk beter.